Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

duurzaamheid-pexels

Foto: Pexels

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen Economic Resource. 

In 2019 gaven consumenten in totaal 7,7 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel. Dit is een stijging van 18 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Het marktaandeel van duurzaam voedsel kwam in 2019 uit op 14 procent van de totale bestedingen aan voedsel in Nederland.  

Keurmerken

Consumenten herkennen duurzame producten door een keurmerk. Het ‘Beter Leven’-keurmerk is met 2,8 miljard euro het meest verkocht. Gevolgd door de keurmerken ‘Biologisch’ (1,6 miljard euro) en ‘UTZ Certified’ (1,5 miljard euro).

Onlangs is het keurmerk ‘On The Way to PlanetProof’ geïntroduceerd bij veel nieuwe producten zoals zuivel, aardappelen, groenten en fruit en eieren. Door de toevoeging van deze nieuwe producten was er een forse stijging van de omzet in 2019. Van 87 miljoen euro in 2018 naar 617 miljoen euro in 2019.

'Duurzaam'

De monitor definieert duurzaam voedsel als voedsel waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is, en is herkenbaar voor consumenten door een onafhankelijk gecontroleerd keurmerk op het product. De stijging van 18 procent kan niet enkel worden toebedeeld aan het veranderende koopgedrag van consumenten. Een deel komt namelijk door de btw-verhoging van 6 naar 9%. Daarnaast is het nieuwe keurmerk On the Way to PlanetProof geïntroduceerd en opgeschaald. Bovendien neemt het rapport ook keurmerken mee die niet daadwerkelijk duurzaam voedsel categoriseren, zoals het Beter Leven-label met 1 of 2 sterren.

Productgroepen

In 2019 lieten bijna alle productgroepen met een duurzaamheidskenmerk per saldo groei zien. Vlees en vleeswaren (€ 2.096 miljoen euro, 10 procent groei ten opzichte van 2018), Koffie en thee (€ 1.233 miljoen euro, 6 procent groei) en Houdbare producten, samengestelde maaltijden en overig (€ 1.039 miljoen euro, 15 procent groei) waren productgroepen met het grootste aandeel in bestedingen van consumenten aan duurzaam voedsel in 2019.

Zuivel was de productgroep met de grootste relatieve stijging in omzet voor duurzaam voedsel in 2019 (81 procent). Deze flinke stijging is mede veroorzaakt door de opschaling van het keurmerk On the Way to PlanetProof op zuivelproducten. Eieren was de productgroep met de één na grootste relatieve stijging in omzet (58%). Deze stijging is mede veroorzaakt doordat een aantal supermarkten voor hun assortiment scharreleieren in 2019 een minimumnorm hebben geïntroduceerd van 1 ster Beter Leven keurmerk.

Monitor online

De Monitor Duurzaam Voedsel is een jaarlijkse publicatie van Wageningen Economic Research in opdracht van het ministerie van LNV. De monitor geeft inzicht in de bestedingen van de Nederlandse consument aan duurzamer geproduceerd voedsel in de verkoopkanalen supermarkten, foodservices en speciaalzaken.

Bron: NVWA

Lees ook
Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Ons voedsel zit steeds slimmer in elkaar. Dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige, suikers door laagcalorische zoetstoffen en kunstmatige smaakstoffen door natuurlijke alternatieven. Welke innovatieve, functionele ingrediënten maken on voedsel in de toekomst nog lekkerder en gezonder? En welke andere innovaties kunnen ons voedsel transformeren...

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...