Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

groentespies_pixabay

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan. Een paar jaar geleden toonden Amerikaanse onderzoekers al aan dat een decadent klinkende naam als twisted citrus glazed carrots helpt om een gezonde keuze te verkopen.

Dat onderzoek kreeg een vervolg bij 5 Amerikaanse universiteitskantines. De deelnemers konden tijdens het vervolg-experiment kiezen uit 71 verschillende gerechten. Die kregen respectievelijk een smaakvolle, neutrale of gezonde naam mee. Na bijna 140.000 geserveerde maaltijden bleek dat de proefpersonen 29% vaker kozen voor het gerecht met de smakelijke naam in plaats van dat met een gezonde naam. 14% van hen verkoos het smakelijke label boven het neutrale label. Uiteindelijk nam de totale groenteconsumptie met 39% toe.

“Smakelijk klinkende benamingen hebben effect doordat zij een positieve smaakbeleving bewerkstelligen bij de consument. Maar dan moet de maaltijd ook echt lekker smaken”, aldus de onderzoekers.

Ander onderzoek wees uit dat mensen ongezond eten als lekker en smakelijk ervaren, terwijl zij als gezond gelabeld eten associëren met minder smaak.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

Boekrecensie Spoon-Fed: Tegengif voor verkeerde ideeën

De Britse hoogleraar Tim Spector voelt de tijdgeest goed aan met zijn nieuwe boek Spoon-Fed. We krijgen de verkeerde ideeën over voeding met de paplepel ingegoten en de industrie gaat er graag mee aan de haal. En dat terwijl het wetenschappelijke bewijs uiterst zwak is. Bovendien: mensen verschillen zo veel van elkaar, dat one-size-fits-all-advies...

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

Limburgs onderzoek naar innovatieve groenten

De groentezadendivisie van BASF gaat in 2021 samenwerken met de Universiteit Maastricht (UM) in het Brightlands Future of Farming Institute (BFFI). De partijen willen groenten kunnen leveren met optimale eigenschappen voor de consument, zoals smaak en gezondheid.