Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

groentespies_pixabay

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan. Een paar jaar geleden toonden Amerikaanse onderzoekers al aan dat een decadent klinkende naam als twisted citrus glazed carrots helpt om een gezonde keuze te verkopen.

Dat onderzoek kreeg een vervolg bij 5 Amerikaanse universiteitskantines. De deelnemers konden tijdens het vervolg-experiment kiezen uit 71 verschillende gerechten. Die kregen respectievelijk een smaakvolle, neutrale of gezonde naam mee. Na bijna 140.000 geserveerde maaltijden bleek dat de proefpersonen 29% vaker kozen voor het gerecht met de smakelijke naam in plaats van dat met een gezonde naam. 14% van hen verkoos het smakelijke label boven het neutrale label. Uiteindelijk nam de totale groenteconsumptie met 39% toe.

“Smakelijk klinkende benamingen hebben effect doordat zij een positieve smaakbeleving bewerkstelligen bij de consument. Maar dan moet de maaltijd ook echt lekker smaken”, aldus de onderzoekers.

Ander onderzoek wees uit dat mensen ongezond eten als lekker en smakelijk ervaren, terwijl zij als gezond gelabeld eten associëren met minder smaak.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Suiker schaadt mogelijk kinderbrein

Het (overmatig) consumeren van suiker lijkt de ontwikkeling van een kinderbrein negatief te beïnvloeden, zo toont nieuw onderzoek aan.

Goed eten voor een goed microbioom

Goed eten voor een goed microbioom

Het eten en drinken van veel fastfood, alcohol en suiker leidt eerder tot ontstekingen in het lichaam. Een groenterijk dieet heeft juist het tegenovergestelde effect, zo blijkt uit onderzoek van het UMCG.

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

Koninklijke DSM steunt de lancering van Hologram Sciences met $100 miljoen (circa €850.000). Het Amerikaanse health tech-bedrijf biedt op de consument gerichte gepersonaliseerde oplossingen voor voedingvraagstukken.