Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

groentespies_pixabay

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan. Een paar jaar geleden toonden Amerikaanse onderzoekers al aan dat een decadent klinkende naam als twisted citrus glazed carrots helpt om een gezonde keuze te verkopen.

Dat onderzoek kreeg een vervolg bij 5 Amerikaanse universiteitskantines. De deelnemers konden tijdens het vervolg-experiment kiezen uit 71 verschillende gerechten. Die kregen respectievelijk een smaakvolle, neutrale of gezonde naam mee. Na bijna 140.000 geserveerde maaltijden bleek dat de proefpersonen 29% vaker kozen voor het gerecht met de smakelijke naam in plaats van dat met een gezonde naam. 14% van hen verkoos het smakelijke label boven het neutrale label. Uiteindelijk nam de totale groenteconsumptie met 39% toe.

“Smakelijk klinkende benamingen hebben effect doordat zij een positieve smaakbeleving bewerkstelligen bij de consument. Maar dan moet de maaltijd ook echt lekker smaken”, aldus de onderzoekers.

Ander onderzoek wees uit dat mensen ongezond eten als lekker en smakelijk ervaren, terwijl zij als gezond gelabeld eten associëren met minder smaak.

Foodlog

Thema's
Lees ook
Brightlands wil gezondheidseffecten groenten en fruit meten

Brightlands wil gezondheidseffecten groenten en fruit meten

Iedereen weet dat het eten van groenten en fruit gezond is. Ze zijn een bron van vezels, vitaminen en mineralen en bevatten relatief weinig zout en vetten. Toch is het lastig om aan te tonen welke stoffen er precies in een versproduct zitten, en wat de precieze gezondheidseffecten zijn. Producenten kunnen dan ook geen gezondheidsclaims plaatsen bij...

Fransen gaan op werk en op school duurzaam en lokaal eten

Fransen gaan op werk en op school duurzaam en lokaal eten

Fransen gaan bij de baas en op school gezond, milieuvriendelijk en lokaal eten. Boeren moeten zich groeperen om zelf de prijs te kunnen bepalen die zij van hun afnemers krijgen. Zo gaan consumenten gezonder eten, wordt het milieu minder belast en worden de kosten die de boer moet maken eerlijk betaald. Dat zal ook de voedselverspilling terugdringen....

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Marqt eerste supermarkt zonder kindermarketing

Foodretailer Marqt gaat kindermarketing uit de winkels verwijderen. Snoep, koekjes, dranken en andere ongezonde producten die door middel van (getekende) figuurtjes op de verpakking kinderen aanspreken, worden uit de schappen gehaald. Marqt is naar eigen zeggen de eerste supermarkt die deze maatregel neemt. Alliantie Stop kindermarketing De ingreep...