Wageningen Universiteit start project 'Gezonde Schoollunch'

child-eating-food-35545

Wat is het effect van een gezonde schoollunch op het eetgedrag van kinderen? Dit en meer wordt onderzocht in het project ‘Gezonde Schoollunch’ waar drie basisscholen in Nederland aan meedoen.

Wageningen University & Research en de Vrije Universiteit Amsterdam doen met verschillende partners onderzoek naar een gezonde schoollunch. Vanaf 29 oktober tot aan de meivakantie krijgen kinderen op basisscholen tijdens de lunchpauze een gezonde lunch aangeboden. De kinderen mogen elke dag kiezen van een lunchbuffet dat bestaat uit volkorenbrood, gezond beleg, groente, water, melk en karnemelk. Een paar keer per week is er wat extra’s zoals soep, salade, een eitje of fruit. De onderzoekers willen in kaart brengen wat en hoeveel kinderen gemiddeld eten van een gezonde zelfsmeerlunch. Verder bekijken ze of kinderen na een gezonde lunch ook buiten schooltijd anders gaan eten.

Gezond eten

Slechts één op de vier kinderen van 1 tot 12 jaar eet voldoende fruit en groente, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Melk en yoghurt worden steeds vaker vervangen door alternatieven met veel suiker. Ook zijn er grote verschillen in de samenstelling en kwaliteit van de meegebrachte broodtrommels tussen kinderen op school en tussen scholen onderling.

Lees ook
Mensen besmetten de Bretonse oester via het riool

Mensen besmetten de Bretonse oester via het riool

Bretonse oesterkwekers hebben er de buik van vol. Voor de vijfde keer (!) sinds midden december is de oogst en verkoop van oesters uit de Bretonse wateren verboden. In de schelpdieren is het norovirus aangetroffen. Het hoogstbesmettelijke virus maakt mensen misselijk en veroorzaakt diarree.

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

Multinationals zijn de slag tegen ontbossing aan het verliezen. Nog steeds worden enorme stukken oerwoud in Zuidoost-Azië vernietigd, met palmolieproductie als voornaamste doel. Nieuwe tools zijn nodig om de grip op de palmolieketen te verstevigen. Een van die tools wordt ontwikkeld in Nederland. Foto: Ontbossing in Maleisië (NASA) Eigenlijk...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...