Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Beeld: 

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Op de advertentie is een vleeskuiken te zien op een strobaal. Op de achtergrond staan meerdere vleeskuikens en een deel van ramen of openingen met windbreekgaas. De tekst leest: ‘Vleeskuikens leven in ruime stallen, waar zij vrij rond kunnen lopen. Bij sommige stallen hebben de dieren ook toegang tot een overdekte of vrije uitloop. Wil je meer weten over de Europese pluimveesector en over welke maatregelen iedereen in de keten neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen?’

Drie aanklachten

De klacht van Wakker Dier bestaat uit een aantal. Volgens de afbeelding lijkt het volgens Wakker Dier of alle vleeskuikens in ruime stallen leven met strobalen en grote ramen of openingen met windbreekgaas. Wakker Dier bestrijdt dit, omdat dit niet het geval is voor het merendeel van de vleeskuikens, specifiek dieren die voor restaurants, fastfoodketens, snackbars, lunchtentjes, kantines of supermarkten gefokt worden. Bovendien is Wakker Dier het niet eens met de uitspraak dat “iedereen in de pluimveesector maatregelen neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen”. Wakker Dier concludeert dat “Nepluvi de gemiddelde consument beperkt in het nemen van een geïnformeerd besluit over aankoop van kip”. Het gevolg is dat de gemiddelde klant beslissingen neemt die zij anders niet zou nemen.   

Bron: Wakker Dier

Thema's
Lees ook
Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt in 2023 over op Beter leven kip

Aldi stapt over op kip met het Beter leven keurmerk. Vanaf 2023 hebben alle verse kipproducten in de schappen minimaal één Beter Leven-ster. Dit geldt eind 2021 al voor alle kipvleeswaren. De supermarktketen is de vijfde die deze stap zet. Eerder maakten Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Plus al bekend over te stappen op kip met het Beter leven-keurmerk.  Dierenwelzijn...

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Foodwatch lanceert campagnepetitie tegen het kooien van landbouwdieren

Consumentenorganisatie en voedselwaakhond foodwatch roept de Europese Commissie op een einde te maken aan het kooien van alle landbouwdieren in Europa en ervoor te zorgen dat het EU-handelsbeleid dit verbod ondersteunt.

PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

PLUS stapt als vierde grote supermarkt over op Beter Leven-kip

Na Albert Heijn, Lidl en Jumbo stapt ook PLUS over op kip met het Beter Leven keurmerk. Vanaf 2023 heeft alle kip in de schappen bij PLUS minimaal één ster Beter Leven van de Dierenbescherming. Dat heeft de supermarktketen laten weten aan Wakker Dier.