Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Beeld: 

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Op de advertentie is een vleeskuiken te zien op een strobaal. Op de achtergrond staan meerdere vleeskuikens en een deel van ramen of openingen met windbreekgaas. De tekst leest: ‘Vleeskuikens leven in ruime stallen, waar zij vrij rond kunnen lopen. Bij sommige stallen hebben de dieren ook toegang tot een overdekte of vrije uitloop. Wil je meer weten over de Europese pluimveesector en over welke maatregelen iedereen in de keten neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen?’

Drie aanklachten

De klacht van Wakker Dier bestaat uit een aantal. Volgens de afbeelding lijkt het volgens Wakker Dier of alle vleeskuikens in ruime stallen leven met strobalen en grote ramen of openingen met windbreekgaas. Wakker Dier bestrijdt dit, omdat dit niet het geval is voor het merendeel van de vleeskuikens, specifiek dieren die voor restaurants, fastfoodketens, snackbars, lunchtentjes, kantines of supermarkten gefokt worden. Bovendien is Wakker Dier het niet eens met de uitspraak dat “iedereen in de pluimveesector maatregelen neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen”. Wakker Dier concludeert dat “Nepluvi de gemiddelde consument beperkt in het nemen van een geïnformeerd besluit over aankoop van kip”. Het gevolg is dat de gemiddelde klant beslissingen neemt die zij anders niet zou nemen.   

Bron: Wakker Dier

Thema's
Lees ook
WUR coördineert Europees onderzoek naar dierenwelzijn

WUR coördineert Europees onderzoek naar dierenwelzijn

Onderzoekers van Wageningen University & Research gaan het Europese onderzoeksproject mEATquality coördineren. Het project onderzoekt het verband tussen dierenwelzijn en vleeskwaliteit.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Promotiecampagne kip bereikt miljoenen mensen

Juli 2020 startte de pluimveesector met een Europese promotiecampagne voor kip. Het doel was mensen te laten zien waar hun voedsel, in dit geval kip, vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Deze campagne heeft miljoenen mensen bereikt, laat NEPLUVI weten.