Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Beeld: 

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Op de advertentie is een vleeskuiken te zien op een strobaal. Op de achtergrond staan meerdere vleeskuikens en een deel van ramen of openingen met windbreekgaas. De tekst leest: ‘Vleeskuikens leven in ruime stallen, waar zij vrij rond kunnen lopen. Bij sommige stallen hebben de dieren ook toegang tot een overdekte of vrije uitloop. Wil je meer weten over de Europese pluimveesector en over welke maatregelen iedereen in de keten neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen?’

Drie aanklachten

De klacht van Wakker Dier bestaat uit een aantal. Volgens de afbeelding lijkt het volgens Wakker Dier of alle vleeskuikens in ruime stallen leven met strobalen en grote ramen of openingen met windbreekgaas. Wakker Dier bestrijdt dit, omdat dit niet het geval is voor het merendeel van de vleeskuikens, specifiek dieren die voor restaurants, fastfoodketens, snackbars, lunchtentjes, kantines of supermarkten gefokt worden. Bovendien is Wakker Dier het niet eens met de uitspraak dat “iedereen in de pluimveesector maatregelen neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen”. Wakker Dier concludeert dat “Nepluvi de gemiddelde consument beperkt in het nemen van een geïnformeerd besluit over aankoop van kip”. Het gevolg is dat de gemiddelde klant beslissingen neemt die zij anders niet zou nemen.   

Bron: Wakker Dier

Thema's
Lees ook
Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben...

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

College van Beroep acht reclame Douglas misleidend

In een reclame van een anti-veroudering product van Dougles verchijnt de tekst ‘Suiker veroorzaakt rimpels’ in beeld. De Cosun Beet Company diende een klacht in bij de Stichting Reclame Code. De stichting acht de reclame misleidend omdat er geen causaal verband is aangetoond tussen de consumptie van kristalsuiker en het ontstaan van rimpels.

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Merendeel Nederlanders hecht waarde aan keurmerken

Voor drie op de vijf (63%) Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Eén op de zes (16%) kiest zelfs altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor , een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.