Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

20 oktober 2020

Beeld: 

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Op de advertentie is een vleeskuiken te zien op een strobaal. Op de achtergrond staan meerdere vleeskuikens en een deel van ramen of openingen met windbreekgaas. De tekst leest: ‘Vleeskuikens leven in ruime stallen, waar zij vrij rond kunnen lopen. Bij sommige stallen hebben de dieren ook toegang tot een overdekte of vrije uitloop. Wil je meer weten over de Europese pluimveesector en over welke maatregelen iedereen in de keten neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen?’

Drie aanklachten

De klacht van Wakker Dier bestaat uit een aantal. Volgens de afbeelding lijkt het volgens Wakker Dier of alle vleeskuikens in ruime stallen leven met strobalen en grote ramen of openingen met windbreekgaas. Wakker Dier bestrijdt dit, omdat dit niet het geval is voor het merendeel van de vleeskuikens, specifiek dieren die voor restaurants, fastfoodketens, snackbars, lunchtentjes, kantines of supermarkten gefokt worden. Bovendien is Wakker Dier het niet eens met de uitspraak dat “iedereen in de pluimveesector maatregelen neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen”. Wakker Dier concludeert dat “Nepluvi de gemiddelde consument beperkt in het nemen van een geïnformeerd besluit over aankoop van kip”. Het gevolg is dat de gemiddelde klant beslissingen neemt die zij anders niet zou nemen.   

Bron: Wakker Dier

Dit artikel verscheen eerder op: Vleesmagazine

Altijd op de hoogte blijven?