Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Beeld: 

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Op de advertentie is een vleeskuiken te zien op een strobaal. Op de achtergrond staan meerdere vleeskuikens en een deel van ramen of openingen met windbreekgaas. De tekst leest: ‘Vleeskuikens leven in ruime stallen, waar zij vrij rond kunnen lopen. Bij sommige stallen hebben de dieren ook toegang tot een overdekte of vrije uitloop. Wil je meer weten over de Europese pluimveesector en over welke maatregelen iedereen in de keten neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen?’

Drie aanklachten

De klacht van Wakker Dier bestaat uit een aantal. Volgens de afbeelding lijkt het volgens Wakker Dier of alle vleeskuikens in ruime stallen leven met strobalen en grote ramen of openingen met windbreekgaas. Wakker Dier bestrijdt dit, omdat dit niet het geval is voor het merendeel van de vleeskuikens, specifiek dieren die voor restaurants, fastfoodketens, snackbars, lunchtentjes, kantines of supermarkten gefokt worden. Bovendien is Wakker Dier het niet eens met de uitspraak dat “iedereen in de pluimveesector maatregelen neemt om een hoog dierenwelzijn te garanderen”. Wakker Dier concludeert dat “Nepluvi de gemiddelde consument beperkt in het nemen van een geïnformeerd besluit over aankoop van kip”. Het gevolg is dat de gemiddelde klant beslissingen neemt die zij anders niet zou nemen.   

Bron: Wakker Dier

Thema's
Lees ook
Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Superlijst Dierenwelzijn: Supermarkten hebben te weinig aandacht voor dierenwelzijn

Supermarkten doen nog te weinig om het aandeel diervriendelijkere producten te vergroten en leggen hiervoor de verantwoordelijkheid bij de klanten. Dat blijkt uit het onderzoek Superlijst Dierenwelzijn naar in hoeverre supermarkten een voedingspatroon stimuleren dat bijdraagt aan een beter dierenwelzijn.

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

NEPLUVI kijkt tevreden terug op events in kader van campagne ‘Kip uit Europa’

De Vereniging voor de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (NEPLUVI) promootte de afgelopen weken de pluimveesector door middel van informatieve evenementen. Dit was onderdeel van de ‘Kip uit Europa’-campagne. Deelnemers maakten nader kennis met de sector en konden de Europese kip proeven.

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Melkveehouderij loopt flink achter bij collega’s in kip, varken en kalf, vinden WUR en Wakker Dier

Dat concludeert de Wageningen Live Stock Research in een vergelijkend onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Wakker Dier. Wageningen stelde op basis van reeds bekend onderzoeksmateriaal vast dat Nederlandse boeren vleeskippen, varkens en kalveren de afgelopen tien jaar een beter leven hebben kunnen bieden door verbeterde wetten en eisen van supermarkten.