Wakker Dier opent verkiezing Liegebeest 2015

Wakker Dier heeft de verkiezing voor Liegebeest 2015 geopend. Consumenten kunnen stemmen op Friberne en Duroc varkens, KFC, Danone, Gouda Holland keurmerk en Melkunie.

De bedrijven achter de genomineerde producten doen zich volgens Wakker Dier diervriendelijker voor dan ze zijn. "Met mooie plaatjes of leuzen, bijvoorbeeld over koeien en varkens in de wei."

Wakker Dier stelt dat er dit jaar opvallend veel wordt misleid met weidegang. Maar liefst drie Liegebeest-kandidaten verbloemen met hun reclame-uitingen dat niet alle koeien of geiten buiten lopen. Zo impliceren de reclames van Holland Gouda keurmerk dat alle koeien, die de melk voor de kazen met het Gouda Holland keurmerk leveren, weidegang krijgen. Terwijl in werkelijkheid een deel van de koeien jaarrond op stal staat. Ook Danone en Melkunie verleiden de consument onterecht met vrolijke plaatjes van dieren in de wei."

"Naast weidegang komt ook plofkip weer aan bod in deze Liegebeest-verkiezing. KFC kakelt op haar website dat je je 'geen zorgen' hoeft te maken omdat ze ‘hoge kwaliteit kip’ gebruiken, terwijl het om plofkip gaat. En dan zijn er nog twee kandidaten die het industrievarken in een veel te mooi jasje steken: het Friberne Gaasterlands kruidenvarken en het Duroc d'Olives varken. Friberne spreekt over 'vrolijke varkens' en verstopt het dierenleed achter mooie verhalen over kruidenmengsels. Duroc laat filmbeelden en foto's zien van vrolijke biggen in het gras, terwijl de klant varkensvlees eet van dieren die nooit gras hebben gezien. In beide gevallen gaat het om varkens die hun leven slijten in dichte stallen. Duroc en Friberne worden verkocht in de horeca en bij (Keur)slagers."

Op www.wakkerdier.nl/liegebeest kan iedereen op één van de zes Liegebeesten stemmen. De stembus is tot 23 november geopend.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient klacht in bij Reclame Code Commissie om advertentie Nepluvi

Wakker Dier dient een klacht in bij de Reclame Code Commissie om een advertentie van Nepluvi, de vereniging van Nederlandse pluimveebedrijven. Het gaat om een advertentie in weekblad Privé, deel van de ‘Kip in Nederland’ campagne. Nepluvi heeft nog geen reactie gegeven.

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

Consument kiest De Kloeke Kip als Liegebeest 2020

De consument heeft De Kloeke Kip verkozen tot winnaar van de Liegebeest 2020 verkiezing van Wakker Dier. De volgens de organisatie onduurzame en niet-diervriendelijk gehouden kippen van Marcel Kuijpers kregen 43% van de 21.500 uitgebrachte stemmen. In 2019 won de traaggroeiende kip van Albert Heijn met 37% van het aantal stemmen (19.000).

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Onduidelijkheden rondom vissenwelzijn

Supermarkten, visserij- en viskwekerijwetgeving en bestaande viskeurmerken besteden te weinig aandacht aan vissenwelzijn. Dat stelt de Dierenbescherming in een persbericht. Eerder nomineerde Wakker Dier keurmerken MSC en ASC al voor de Liegebeest van het jaar-verkiezing. MSC reageert met: "MSC zet zich in voor de strijd tegen overbevissing en voor bescherming...