Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Liegebeest 2017

Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen.

Albert Heijn

Albert Heijn is twee keer genomineerd. Allereerst voor de Serranoham. Bij het artikel over deze ham in de Allerhande staat een foto met varkens in een Spaanse wei. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

De tweede nominatie dankt de supermarkt aan de tv-commercial die Noorse kweekzalm presenteert als 'very happy fish'. Deze zalmen hebben helemaal niet alle ruimte om vrij te zwemmen in de Noorse fjorden. Er zitten 10.000 tot 400.000 kweekzalmen in drijvende kooien. Ze leven met vijf vissen in één kubieke meter water.

Almhof

Zuivelorganisatie Almhof is genomineerd vanwege de reclames waar de koeien grazen in een alpenwei. Wakker Dier zegt dat een groot deel van de koeien niet buitenkomt. De melk van Almhof is gedeeltelijk stalmelk.

Rio Mare

Rio Mare maakte een eigen keurmerk. Op de tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo. Dit keurmerk betekent dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Volgens Wakker Dier gaat dit alleen op voor het welzijn van mensen, want de tonijn wordt levend ingevroren.

Friesche Vlag

De laatste nominatie is voor Friesche Vlag. De koffiemelk Halfvol Plantaardig. De koffiemelk bestaat echter voor 96 procent uit melk. Wakker Dier vindt dat Friesche Vlag hiermee mensen misleidt die geen melk willen drinken.

Lees ook:

 
Lees ook
Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Nederlandse consument at minder vlees in 2020

Consumenten aten tijdens coronajaar 2020 minder vlees. Het vleesverbruik daalde met 1,9 kilo per persoon. De vermoedelijke oorzaak is de sluiting van de horeca. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) in opdracht van Wakker Dier.

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Nestlé en Rode Kruis doneren boodschappenkaarten aan kwetsbare gezinnen

Deze week is de laatste ‘Back to School’ actieweek van Nestlé en het Rode Kruis. Koop je een product van Nestlé bij Albert Heijn, dan doneert het bedrijf 10 cent aan het Rode Kruis. Het bedrag wordt omgezet in boodschappenkaarten die de stichting onder kwetsbare gezinnen verdeelt.

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Klimaatcampagne bevatte bewust geen advies over minder vlees eten

Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) besloot de oproep om minder vlees te eten te schrappen uit een campagne om burgers aan te zetten meer klimaatbewust te leven. Te ‘politiek gevoelig’, aldus het ministerie van EZK en van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).