Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier
Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen.
Albert Heijn
Albert Heijn is twee keer genomineerd. Allereerst voor de Serranoham. Bij het artikel over deze ham in de Allerhande staat een foto met varkens in een Spaanse wei. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.
De tweede nominatie dankt de supermarkt aan de tv-commercial die Noorse kweekzalm presenteert als 'very happy fish'. Deze zalmen hebben helemaal niet alle ruimte om vrij te zwemmen in de Noorse fjorden. Er zitten 10.000 tot 400.000 kweekzalmen in drijvende kooien. Ze leven met vijf vissen in één kubieke meter water.
Almhof
Zuivelorganisatie Almhof is genomineerd vanwege de reclames waar de koeien grazen in een alpenwei. Wakker Dier zegt dat een groot deel van de koeien niet buitenkomt. De melk van Almhof is gedeeltelijk stalmelk.
Rio Mare
Rio Mare maakte een eigen keurmerk. Op de tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo. Dit keurmerk betekent dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Volgens Wakker Dier gaat dit alleen op voor het welzijn van mensen, want de tonijn wordt levend ingevroren.
Friesche Vlag
De laatste nominatie is voor Friesche Vlag. De koffiemelk Halfvol Plantaardig. De koffiemelk bestaat echter voor 96 procent uit melk. Wakker Dier vindt dat Friesche Vlag hiermee mensen misleidt die geen melk willen drinken.
Lees ook:
Altijd op de hoogte blijven?
Meer over
Lees ook
Nederlandse consument blijft vlees eten
In 2021 verbruikte de Nederlandse bevolking 76,1 kg vlees. Een kleine stijging ten opzichte van 2020. Dat blijkt uit onderzoek naar het Nederlandse vleesverbruik van Wageningen Economic Resource in opdracht van Wakker Dier.
Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen
Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.
Wakker Dier maakt nominaties Liegebeest 2022 bekend
Wakker Dier heeft de vijf nominaties voor de Liegebeestverkiezing van 2022 bekendgemaakt. Met deze verkiezing wil Wakker Dier misleidende uitspraken over dierenwelzijn aanpakken en bedrijven en consumenten scherp houden.