Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Liegebeest 2017

Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen.

Albert Heijn

Albert Heijn is twee keer genomineerd. Allereerst voor de Serranoham. Bij het artikel over deze ham in de Allerhande staat een foto met varkens in een Spaanse wei. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

De tweede nominatie dankt de supermarkt aan de tv-commercial die Noorse kweekzalm presenteert als 'very happy fish'. Deze zalmen hebben helemaal niet alle ruimte om vrij te zwemmen in de Noorse fjorden. Er zitten 10.000 tot 400.000 kweekzalmen in drijvende kooien. Ze leven met vijf vissen in één kubieke meter water.

Almhof

Zuivelorganisatie Almhof is genomineerd vanwege de reclames waar de koeien grazen in een alpenwei. Wakker Dier zegt dat een groot deel van de koeien niet buitenkomt. De melk van Almhof is gedeeltelijk stalmelk.

Rio Mare

Rio Mare maakte een eigen keurmerk. Op de tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo. Dit keurmerk betekent dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Volgens Wakker Dier gaat dit alleen op voor het welzijn van mensen, want de tonijn wordt levend ingevroren.

Friesche Vlag

De laatste nominatie is voor Friesche Vlag. De koffiemelk Halfvol Plantaardig. De koffiemelk bestaat echter voor 96 procent uit melk. Wakker Dier vindt dat Friesche Vlag hiermee mensen misleidt die geen melk willen drinken.

Lees ook:

 
Lees ook
Statiegeld op alle plastic flessen vers sap van Albert Heijn

Statiegeld op alle plastic flessen vers sap van Albert Heijn

Vanaf maandag 16 mei zit er statiegeld op plastic flessen vers sap van Albert Heijn. Het gaat om alle flessen van eigen merk verse sappen en smoothies.

Nieuwe fruitbakjes met 40 procent Rpet

Supermarktketen Albert Heijn is een flink eind op streek om haar doelstelling te halen om vanaf 2025 jaarlijks 20 miljoen kilo minder plastic te gebruiken voor haar verpakkingen. En dat is dan gemeten vanaf 2017. “Op dit moment zitten we op 9,8 miljoen kilo”, zo vertelt verpakkingsexpert bij Albert Heijn Marion Beugelsdijk.

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Albert Heijn introduceert verpakkingsvrij boodschappen doen

Supermarktketen Albert Heijn lanceert AH Verpakkingsvrij: een concept waarmee klanten boodschappen kunnen doen zonder wegwerpverpakkingen. Klanten vullen hierbij een herbruikbare zak of pot met een product en kunnen deze verpakking steeds opnieuw gebruiken. Hiermee wil Albert Heijn een stap zetten in de ambitie om in 2025 twintig miljoen kilo minder...