Genomineerden Liegebeestverkiezing Wakker Dier

Liegebeest 2017

Wakker Dier maakte 1 augustus de nominaties voor de Liegebeestverkiezingen 2017 bekend. De genomineerden zijn Albert Heijn, Almhof, Rio Mare en Friesche Vlag. Met de Liegebeestverkiezingen wil Wakker Dier de aandacht vestigen op merken en bedrijven die consumenten misleiden over het dierenwelzijn. Consumenten kunnen tot en met 20 augustus stemmen.

Albert Heijn

Albert Heijn is twee keer genomineerd. Allereerst voor de Serranoham. Bij het artikel over deze ham in de Allerhande staat een foto met varkens in een Spaanse wei. Volgens Wakker Dier komen deze varkens in werkelijkheid helemaal niet buiten. In de stal hebben ze minder ruimte dan varkens in Nederland.

De tweede nominatie dankt de supermarkt aan de tv-commercial die Noorse kweekzalm presenteert als 'very happy fish'. Deze zalmen hebben helemaal niet alle ruimte om vrij te zwemmen in de Noorse fjorden. Er zitten 10.000 tot 400.000 kweekzalmen in drijvende kooien. Ze leven met vijf vissen in één kubieke meter water.

Almhof

Zuivelorganisatie Almhof is genomineerd vanwege de reclames waar de koeien grazen in een alpenwei. Wakker Dier zegt dat een groot deel van de koeien niet buitenkomt. De melk van Almhof is gedeeltelijk stalmelk.

Rio Mare

Rio Mare maakte een eigen keurmerk. Op de tonijn in blik staat het Responsible Quality-logo. Dit keurmerk betekent dat Rio Mare zoekt naar welzijn. Volgens Wakker Dier gaat dit alleen op voor het welzijn van mensen, want de tonijn wordt levend ingevroren.

Friesche Vlag

De laatste nominatie is voor Friesche Vlag. De koffiemelk Halfvol Plantaardig. De koffiemelk bestaat echter voor 96 procent uit melk. Wakker Dier vindt dat Friesche Vlag hiermee mensen misleidt die geen melk willen drinken.

Lees ook:

 
Lees ook
Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".

Nog meer sinaasappelschillen gered

Nog meer sinaasappelschillen gered

Het Fair Trade-zeepmerk Seepje verwerkt sinaasappelschillen tot etherische olie en gebruikt deze in hun nieuwe handzeep met sinaasappelgeur. Het product ligt in het verlengde van het twee jaar geleden gelanceerde sinaasappelwasmiddel.

Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Dierenwelzijn supermarktkip is verbeterd

Eind november bracht Wakker Dier het nieuws naar buiten dat twee derde van de kip in de supermarkt geen dierenwelzijnskeurmerk heeft. Volgens Eric Hubers, voorzitter van vakgroep Pluimveehouderij LTO/NOP, voldoet deze kip minimaal aan de extra eisen van de Kip van Morgen. En ook uit onderzoek van ACM blijkt dat supermarktkippen een beter leven hebben...