Wakker Dier trekt anti-Aldi spot terug

Wakker Dier trekt de tv-spot terug waarin de slechte leefomstandigheden van de kip van Aldi aan de kaak worden gesteld. Volgens Wakker Dier heeft de retailer toegezegd de 'plofkip' in de komende anderhalf jaar te vervangen door een betere kip.

"De discounter kiest voor een kip waarvan het dierenwelzijn beter is dan de flopkip van marktleider Albert Heijn, maar minder goed dan de Nieuwe Standaard Kip van Jumbo. Daarnaast is Aldi sinds begin dit jaar gestopt met reclame voor de plofkip en geeft Aldi aan dat nog dit jaar de helft van haar kipassortiment voldoet aan minimaal de eisen van één Beter Leven ster van de Dierenbescherming", stelt Wakker Dier.

Concurreren op beste kip

De organisatie constateert dat supermarkten nu onderling concurreren wie de beste kip heeft, in plaats van de goedkoopste. De stichting ziet de nieuwe kipconcepten echter als een tussenstap en blijft campagne voeren tot alle kip voorzien is van het Beter Leven keurmerk.

Lees ook:

Meer over
Lees ook
KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

KFC wil kipnuggets maken met bioprinter

De fastfoodketen KFC wil in samenwerking met een Russisch onderzoekslaboratorium eind dit jaar een geprinte kipnugget testen. Het Russische bedrijf ontwikkelt op dit moment een bioprinter die cellen van kippen en plantaardig materiaal gebruikt. Volgens de KFC moeten de kipnuggets eruit zien en smaken als echte kip, maar wel duurzamer zijn dan het origineel.

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

Nieuwe campagne 'Kip in Nederland' van start

De Europese pluimsector is gestart met de nieuwe campagne 'This is our poultry' om kip van Europese oorsprong te promoten. In Nederland gebeurt dit onder de noemer 'Kip in Nederland'.

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

‘Mobiele moderne kippenstallen brengen ouderwetse risico’s terug’

Consumenten worden er blij van: de kippen die in de wei scharrelen rond mobiele kippenstallen en de biologische scharreleieren die langs de weg te koop zijn. Dat past bij het beeld dat de gemiddelde burger heeft van "ambachtelijk, eerlijk, veilig en fair trade voedsel (omdat geld niet in de zakken van de grootgrutter verdwijnt).