Webinar over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier

Webinar EABA

De populariteit van plantaardige vlees- en visvervangers neemt toe. Daarom organiseert de European Algae Biomass Association (EABA) een webinar op 30 juni waar verschillende producenten van vlees- en visvervangers op basis van zeewier en algen aan het woord komen.

EABA brengt wetenschappers, ondernemers en besluitvormers bij elkaar en organiseert een serie interactieve webinars in samenwerking met Building on Events. Het webinar van woensdag 30 juni gaat over vlees- en visvervangers op basis van algen en zeewier. Verschillende producenten komen aan het woord, zoals Odontella, een Franse producent van zalm van microalgen en het Duitse Viva Maris, producent van worsten op basis van algen. Daarnaast komen trends en een toekomstvisie over plantaardig voedsel aan de orde.

Plantaardig

“De huidige crisis zet de maatschappij aan het denken over de toekomst van voedsel. Plantaardige voeding wint in rap tempo aan populariteit. De Wereldwijde vleesindustrie krimpt dit jaar met 5,3% door corona", aldus GlobalData. Naar verwachting zet deze trend door, ook na corona. Zo is volgens het zakenblad Forbes nu 'plantaardige' vis de nieuwste veganistische trend. Zeewier kan door het hoge gehalte aan eiwitten op termijn een eiwitrijk alternatief bieden voor vlees en vis.

Alexandra Mosch, vice president van EABA beaamt dit: “Het coronavirus doet ons beseffen hoe belangrijk gezond voedsel is, hoe kostbaar voedzame plantaardige producten zijn om gezond te leven. Bovendien zijn mensen zich meer bewust van klimaatverandering, schone lucht, ongerepte landschappen en schone oceanen. Algen bieden geen totaaloplossing voor het enorme probleem van klimaatverandering, maar wat we zeker weten is dat algen een deel ervan kan oplossen: namelijk plantaardige, duurzame proteïne leveren voor ons voedsel.”

Populairiteit

Producent Willem Sodderland is één van de sprekers op het webinar van EABA. Met zijn bedrijf Seamore, dat verschillende voedingsmiddelen produceert op basis van zeewier, zoals pasta en chips, merkt hij een duidelijke kentering. “Zeewier is hot, niet alleen bij influencers en foodies, maar het is nu zelfs verwerkt in de nieuwste smaak van Cup a Soup.” Sodderland ziet een forse stijging van de belangstelling voor zijn producten. “Ik ben in 2015 begonnen met de verkoop van zeewierproducten. Binnen drie jaar lagen we bij meer dan 1.000 grotere en kleinere winkels. Niet alleen de kleine speciaalzaken verkopen onze producten, maar ook grotere winkelketens zoals Lidl.”

Ook in Amerika stijgt de belangstelling voor plantaardig voedsel, zoals zeewier en algen. Uit cijfers van The Good Food Institute blijkt dat de verkoop van ‘plant based’ voedsel is gestegen met 11 procent in het afgelopen jaar en 29 procent in de laatste twee jaar. Zeewier is rijk aan eiwitten en ijzer en maakt daarmee deel uit van een gezond voedingspatroon. Algen en zeewier bevatten ook vitamine B1, visvetzuren en zijn een bron van jodium, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en vitamine B.

 

Lees ook
Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Europees Parlement staat naamgeving vleesvervangers toe

Vrijdag 23 oktober stemde het Europees Parlement over de naamgeving van vleesvervangers. Met een ruime meerderheid werd het voorstel om vleesbenamingen alleen aan vleesproducten toe te kennen verworpen. Wel stemde het Parlement in met een verbod op namen als plantaardige yoghurt.

Consument heeft geen probleem met vegaburger

Consument heeft geen probleem met vegaburger

Wat is de juiste benaming voor vleesvervangers? Mag een plantaardige vervanging voor worst vegaworst heten? Op 19 oktober stemt het Europees Parlement over een verbod op benamingen als vegaworst of veggieburger omdat deze misleidend zouden zijn. Hoe denken consumenten hierover? Radar vroeg het aan hun testpanel.

Meatless farm komt naar Nederland

Meatless farm komt naar Nederland

Beeld: Meatless farm Meatless farm, een producent van vleesvervangers, gaat zijn producten ook in Nederland verkopen. Het bedrijf verkoopt al producten in Engeland, maar breidt uit naar andere delen van de wereld. Verenigd Koninkrijk In het Verenigd Koninkrijk is Meatless Farm naar eigen zeggen het snelst groeiende plant-based merk. Het breidt nu...