Website toont hygiëne Belgische foodbedrijven

Het Federaal Voedselagentschap (FAVV) heeft de resultaten van tienduizenden inspecties online gezet. Consumenten kunnen zo checken of de bakker om de hoek of het favoriete restaurant wel hygiënisch is.

Dat bericht Het Nieuwsblad.

De hygiënescore is te bekijken op Foodweb.be. Het gaat om de hygiëne bij bakkers, slagers, viswinkels, cafés, restaurants, 'frituren' en zelfs verkooppunten van boerderijen of schoolkeukens.

Door de naam van de zaak in te geven, krijg je een eenvoudig scoresysteem te zien. De beoordeling loopt van ‘te verbeteren’ tot ‘uitstekend’ en gaat vergezeld van een symbool dat lijkt op de sterren van de hotel- en restaurantgidsen.

Nederland

In Nederland is in juli 2014 gestart met het openbaar maken van inspectiegegevens bij lunchrooms. Die inspectieresultaten kunnen worden bekeken via de app van de horeca-inspectiekaart of op de website van de NVWA. Het is de bedoeling dat zal worden uitgebreid met andere groepen in de horeca, ambachtelijke sectoren en retail.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Inspecties voedingsmiddelenbedrijven (Premium)

Meer over
Lees ook
Hygiënisch ontwerp

Hygiënisch ontwerp

Als je in de vorige eeuw over dit onderwerp begon, kreeg je vaak de vraag van welke zeurplaneet je kwam. Een machine moest zo goedkoop mogelijk gemaakt worden, het liefst in rvs en doen waarvoor hij bestemd was. Maar in de voedingsmiddelenindustrie, waar met eiwitten van dierlijke oorsprong gewerkt wordt of voor een kwetsbare doelgroep geproduceerd...

Etiketeisen pluimveevlees veranderen

Etiketeisen pluimveevlees veranderen

De etiketeisen voor koelvers pluimveevlees gaan veranderen. Vanaf 1 januari 2023 zijn verkopers verplicht om een kader met icoontjes en begeleidende tekst op het etiket te plaatsen om consumenten te wijzen op het belang van hygiëne bij het bewaren en bereiden van pluimveevlees.

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions samen verder

Houwers Groep en CleanIT Solutions BV gaan samenwerken. Met ingang van juni 2022 richten de twee bedrijven de CleanIT Group op om elkaar op het gebied van hygiëne, voedselveiligheid en digitale mogelijkheden te versterken. Beide dochterbedrijven blijven bestaan onder de eigen naam.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren