Wedstrijd voor ideeën plantaardige producten

plantaardig

Staatssecretaris Van Dam van EZ heeft het startsein gegeven voor de New Food Challenge. Met deze wedstrijd worden bedrijven uitgedaagd om te komen met nieuwe innovatie producten op basis van plantaardige eiwitten, zoals vlees- of zuivelvervangers.

Productontwikkelaars en (startende) ondernemers die een nieuw idee hebben voor voedingsmiddelen op basis van bijvoorbeeld peulvruchten, lupine, paddenstoelen of zeewier, kunnen een bedrag van maximaal 30.000 euro winnen om hun idee in een half jaar tijd verder uit te kunnen werken.

Marktintroductie

De beste ideeën (ongeveer 5) gaan door naar de tweede ronde en kunnen dan maximaal 250.000 euro ontvangen om hun product daadwerkelijk op de markt te brengen. De staatssecretaris trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de wedstrijd. Dit gaat via de SBIR-regeling.

Van Dam onthulde de wedstrijd op 16 februari, tijdens het Nationale Green Protein Event van de Green Protein Alliance. Met het initiatief wil de overheid meer nieuwe, gezonde en duurzame producten op de markt krijgen die vooral ook aantrekkelijk en lekker zijn.

Actieplannen

In totaal trekt de staatssecretaris de komende 4 jaar ruim 15 miljoen euro uit voor actieplannen en projecten die de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten verhogen.

Zo is er onderzoeksgeld beschikbaar voor de ontwikkeling van de kweek en het gebruik van algen en zeewier als voedingsbron. Scholen krijgen 6 miljoen euro via het programma Jong Leren Eten, voor meer mogelijkheden voor voedseleducatie.

Ook wordt 3 ton gestoken in Dutch Cuisine (horeca). Daarnaast investeert het kabinet samen met het bedrijfsleven in het Nationaal Actieprogramma Groente en Fruit.

De inschrijving voor de New Food Challenge sluit op 30 april.

Meer info

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.