Wedstrijd voor ideeën plantaardige producten

plantaardig

Staatssecretaris Van Dam van EZ heeft het startsein gegeven voor de New Food Challenge. Met deze wedstrijd worden bedrijven uitgedaagd om te komen met nieuwe innovatie producten op basis van plantaardige eiwitten, zoals vlees- of zuivelvervangers.

Productontwikkelaars en (startende) ondernemers die een nieuw idee hebben voor voedingsmiddelen op basis van bijvoorbeeld peulvruchten, lupine, paddenstoelen of zeewier, kunnen een bedrag van maximaal 30.000 euro winnen om hun idee in een half jaar tijd verder uit te kunnen werken.

Marktintroductie

De beste ideeën (ongeveer 5) gaan door naar de tweede ronde en kunnen dan maximaal 250.000 euro ontvangen om hun product daadwerkelijk op de markt te brengen. De staatssecretaris trekt in totaal 1,8 miljoen euro uit voor de wedstrijd. Dit gaat via de SBIR-regeling.

Van Dam onthulde de wedstrijd op 16 februari, tijdens het Nationale Green Protein Event van de Green Protein Alliance. Met het initiatief wil de overheid meer nieuwe, gezonde en duurzame producten op de markt krijgen die vooral ook aantrekkelijk en lekker zijn.

Actieplannen

In totaal trekt de staatssecretaris de komende 4 jaar ruim 15 miljoen euro uit voor actieplannen en projecten die de beschikbaarheid en aantrekkelijkheid van plantaardige producten verhogen.

Zo is er onderzoeksgeld beschikbaar voor de ontwikkeling van de kweek en het gebruik van algen en zeewier als voedingsbron. Scholen krijgen 6 miljoen euro via het programma Jong Leren Eten, voor meer mogelijkheden voor voedseleducatie.

Ook wordt 3 ton gestoken in Dutch Cuisine (horeca). Daarnaast investeert het kabinet samen met het bedrijfsleven in het Nationaal Actieprogramma Groente en Fruit.

De inschrijving voor de New Food Challenge sluit op 30 april.

Meer info

Lees ook:

Lees ook
Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Het beschikken over voldoende voedsel van hoge kwaliteit zonder de aarde te veel uit te putten en te vervuilen, zal de komende decennia een van de grootste uitdagingen zijn in de voedingsmiddelenindustrie.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.