Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven.

De ‘Week van Snoep Goed’ is georganiseerd om Nederlanders bewustere keuzes te laten maken op het gebied van snoepen en snacken. De wil om gezond te eten is er, maar toch lukt het veel mensen niet om van ongezond lekkers af te blijven. 74 procent geeft aan snoep lekker te vinden, 37 procent vindt het een gewoonte, 21 procent vindt het lastig nee te zeggen als het wordt aangeboden, en 23 procent noemt emotie als reden.

Lockdown

Volgens Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, stellen mensen te grote doelen op als het gaat om snoepen. “Door heel concreet een korte periode aan het doel te koppelen blijft het makkelijker om je aan het goede voornemen te houden”, aldus Schapendonk. Tijdens de lockdownperiode was er een stijging van 12 procent van uitgaven aan verwenproducten binnen eten en drinken. Popcorn en chocolade behoorden tot de grootste favorieten.

Gezondere omgeving

Als er wordt gekeken naar sportclubs, tankstations, stations, schoolkantines en bedrijfsrestaurants valt het aanbod van gezonde snacks ook behoorlijk tegen. Mensen komen hier vaak even snel en worden dan in de verleiding gebracht om ongezond te eten. Volgens Daan Schapendonk willen mensen helemaal niet in deze verleiding vallen, maar worden toch onbewust sterk beïnvloedt in het maken van eetkeuzes.

Week van Snoep Goed

De Week van Snoep Goed start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De deelnemers moeten deze week snoepgoed verruilen voor gezondere alternatieven, zoals fruit of een handje noten. Vorig jaar tijdens de eerste editie van de Week van Snoep Goed is 77,9 procent van de deelnemers bewuster geworden van hun eigen snackgedrag.

Lees ook
Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

Nederlanders zijn meer gaan snoepen

Nederlanders zijn meer gaan snoepen

In de eerste vier maanden van 2021 is de Nederlandse consument meer gaan snoepen. Dit blijkt uit onderzoek van IRI, uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO.

Smith & Sinclair komt naar Nederland

Smith & Sinclair komt naar Nederland

Vanaf januari 2021 zal Smith & Sinclair, het in Londen gevestigde snoepmerk dat alcohol gerelateerde zoetwaren maakt, opereren vanuit Nederland.