Week van Snoep Goed gericht op bewustwording

Twee op de drie Nederlanders wil minder snoepen maar 19 procent is hier daadwerkelijk mee bezig. Een reden voor Stichting Week van Snoep Goed om zich in 2022 extra in te zetten voor een gezonder Nederland. Van 17 tot en met 23 januari organiseert de stichting de ‘Week van Snoep Goed’ georganiseerd. Een week lang worden Nederlanders uitgedaagd om ongezonde snoep- en snackproducten te vervangen voor verantwoorde alternatieven.

De ‘Week van Snoep Goed’ is georganiseerd om Nederlanders bewustere keuzes te laten maken op het gebied van snoepen en snacken. De wil om gezond te eten is er, maar toch lukt het veel mensen niet om van ongezond lekkers af te blijven. 74 procent geeft aan snoep lekker te vinden, 37 procent vindt het een gewoonte, 21 procent vindt het lastig nee te zeggen als het wordt aangeboden, en 23 procent noemt emotie als reden.

Lockdown

Volgens Daan Schapendonk, voorzitter Stichting Week van Snoep Goed, stellen mensen te grote doelen op als het gaat om snoepen. “Door heel concreet een korte periode aan het doel te koppelen blijft het makkelijker om je aan het goede voornemen te houden”, aldus Schapendonk. Tijdens de lockdownperiode was er een stijging van 12 procent van uitgaven aan verwenproducten binnen eten en drinken. Popcorn en chocolade behoorden tot de grootste favorieten.

Gezondere omgeving

Als er wordt gekeken naar sportclubs, tankstations, stations, schoolkantines en bedrijfsrestaurants valt het aanbod van gezonde snacks ook behoorlijk tegen. Mensen komen hier vaak even snel en worden dan in de verleiding gebracht om ongezond te eten. Volgens Daan Schapendonk willen mensen helemaal niet in deze verleiding vallen, maar worden toch onbewust sterk beïnvloedt in het maken van eetkeuzes.

Week van Snoep Goed

De Week van Snoep Goed start op Blue Monday, de dag die bekend staat als een dag waarop de meeste mensen hun goede en gezonde voornemens al hebben losgelaten. De deelnemers moeten deze week snoepgoed verruilen voor gezondere alternatieven, zoals fruit of een handje noten. Vorig jaar tijdens de eerste editie van de Week van Snoep Goed is 77,9 procent van de deelnemers bewuster geworden van hun eigen snackgedrag.

Lees ook
Snack wordt niet als eten gezien maar als onschuldig snoep

Snack wordt niet als eten gezien maar als onschuldig snoep

“Eten doe je met je ogen,” zeggen Japanners maar wetenschappers weten beter: eten doe je met geest. Eten dat ‘snack’ heet vult minder goed dan eten dat ‘maaltijd’ heet. Dat weet de voedselindustrie natuurlijk allang. Door Jora Steennis - Foodlog Onderzoekers van de universiteit van Surrey (UK) zetten een panel van 80 vrouwen een pastamaaltijd voor....

Geen reclame ongezonde voeding voor kinderen in Amsterdamse metrostations

De gemeente Amsterdam verbiedt vanaf 1 januari 2018 reclames van gesuikerde snacks en andere ongezonde lekkernijen gericht op kinderen of jongeren tot 18 jaar in de metrostations. Samen met Alliantie Stop Kindermarketing werkt de gemeente aan het weren van reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen. Als eerste pakt Amsterdam de kindermarketing op de eigen evenementen, gesubsidieerde activiteiten en gemeentelijke locaties aan. Het nieuwe contract geldt voor alle 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn. In totaal gaat het om 200 abri’s, 30 grote...

70 procent van het supermarktassortiment bestaat uit sterk bewerkt voedsel

70 procent van het supermarktassortiment bestaat uit sterk bewerkt voedsel

Uit onderzoek van Foodwatch blijkt dat 70 procent van het supermarktassortiment uit ‘ultra-processed foods’ bestaat. Ultra-processed foods zijn sterk bewerkt fabrieksvoedsel. Tot deze categorie voedsel behoren relatief veel ongezonde producten als frisdrank, snacks en fastfood. Vaak bevatten deze producten veel suiker, vet en zout, en weinig mineralen,...