Week Zonder Vlees duurt voor 1,5 miljoen Nederlanders het hele jaar, toch eten we thuis meer vlees

Toonbank vlees_Topslager Rudolf Alblas_foto Henk Riswick

Foto: Henk Riswick

Dit jaar vond de vierde editie van de Nationale Week Zonder Vlees (WZV) plaats. Er deden 1,7 miljoen Nederlanders aan mee. 1,5 miljoen deelnemers willen ook de rest van het jaar geen of minder vlees  eten.

Volgens de rekenmethodiek van de organisatie hebben de deelnemers tijdens de WZV gezamenlijk 212 miljoen liter water, 1,6 miljoen kilogram vlees en 166 miljoen km autorijden aan CO2- uitstoot bespaard. Voor het merendeel van de deelnemers blijft het daar niet bij: 1,5 miljoen deelnemers zijn van plan om ook de rest van het jaar geen of minder vlees te eten. Dat blijkt uit een onderzoek bij ruim 1.000 consumenten door onderzoeksbureau Blauw Research, in opdracht van Stichting Nationale Week Zonder Vlees. Dat komt overeen met de uitkomsten van een enquête waarin 80% van de mensen die al eerder meededen aan de WZV zegt dat zij hun vleesconsumptie verminderd hebben.

De WZV liet zijn sporen ook na in het koopgedrag. Uit de supermarktcijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt de verkoop van vleesvervangers tijdens de WZV gestegen te zijn met 154 procent ten opzichte van een gemiddelde week in 2021. De verkopen van vers vlees daalden met 8,1 procent, aldus Marketing Tribune.

Behalve de WZV heeft ook de coronapandemie effect op de vleesconsumptie van Nederland. Sinds de uitbraak van het coronavirus eet 19 procent van de Nederlanders minder vaak vlees en 14 procent vaker vleesvervangers, schrijft De Levensmiddelenkrant. De WUR berekende daarentegen dat Nederlanders thuis meer vlees zijn gaan eten, omdat de verkopen van vlees en vleeswaren bij supermarkten en slager in 2020 duidelijk stegen.

De merkwaardige conclusie luidt dan ook dat we thuis zowel meer vleesvervangers als meer vlees zijn gaan eten door corona.

Foodlog

Lees ook
Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Jonge en meer welvarende Nederlanders eten minder vlees en zuivel

Nederlanders eten steeds minder vlees, zo blijkt uit recent onderzoek van SurveyMonkey van Momentive, gehouden onder ruim duizend volwassenen in Nederland. Maar hoeveel minder verschilt per leeftijds- en inkomenscategorie.

Meatless Farm maakt omslag van soja naar erwt

Meatless Farm maakt omslag van soja naar erwt

Vleesvervangerproducent Meatless Farm gebruikt voortaan erwt in plaats van soja in alle producten. Meatless Farm maakt de overstap omdat het verbouwen van erwten minder belastend is voor het klimaat en de gezondheid.

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn voegt 150 nieuwe producten aan plantaardig assortiment toe

Albert Heijn breidt het plantaardige assortiment uit met 150 nieuwe producten. Daarmee wil de supermarktketen de standaard zetten op plantaardige voeding.