Wees voorbereid op nieuwe Duitse verpakkingswet

gavel-2492011_1920

Bedrijven die exporteren naar Duitsland moeten zich voorbereiden op een vergaande nieuwe verpakkingswet.

Vanaf 1 januari 2019 wordt de verpakkingsverordening (VerpackV) vervangen door de nieuwe verpakkingswet (VerpackG). Iedereen die verpakkingen op de Duitse markt brengt moet zich registreren bij een nieuwe instantie, de ‘Zentrale Stelle Verpackungsregister’, en een contract afsluiten voor een zogenaamd ‘duaal systeem’ waarbij gebruikte verpakkingen weer worden opgehaald bij de eindconsument en worden gerecycled.

De nieuwe verpakkingswet geldt voor alle distributeurs, die verpakkingen als eerste bedrijfsmatig in Duitsland in omloop brengen. Dit betekent dat de wet niet alleen van toepassing is op nationale producten, maar ook geldt voor importeurs en online handelaren, die goederen in Duitsland in omloop brengen, bijvoorbeeld vanuit Nederland.

Boetes

De nieuwe wet moet ervoor zorgen dat er meer afval wordt gerecycled en minder milieubelastende verpakkingen worden gebruikt. Ook moet de wet ervoor zorgen dat bedrijven die aan Duitsland leveren ook aan de verplichte registraties voldoen. Op dit moment zijn er nog veel ondernemingen die hun verpakkingen niet melden. Vanaf januari komen daar boetes op te staan die kunnen oplopen tot €200.000.

Lees ook
Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Watermerktechnologie kan voor nieuwe stroom rPET zorgen

Het Nederlandse bedrijf FiliGrade doet internationaal stof opwaaien met een technologie die het mogelijk maakt om in een afvalstroom food-grade plastic te scheiden van andere materialen. Door watermerken in het materiaal aan te brengen, kan het op de lopende band gemakkelijk herkend en gescheiden worden. “Het is te eenvoudig om waar te zijn.” De...

Actief plastic tegen voedselverspilling

Actief plastic tegen voedselverspilling

Het EU-project NanoPack ontwikkelde een actieve polymeerfilm die als verpakkingsmateriaal voor voedingsmiddelen dient. Het verpakkingsmateriaal moet de houdbaarheid van het verpakte voedsel aanzienlijk verlengen. Eind vorig jaar werd het project afgerond en de resultaten zien er veelbelovend uit. Op 1 januari 2017 ging het project NanoPack officieel...

Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Trends in verpakkingsontwerp: ontwerpen met oog op online verkoop

Een verpakking is allang niet meer slechts een functioneel omhulsel van een product. Consumenten proeven met hun ogen, dus het is zaak eruit te springen in het schap én online. Hoe doe je dat in deze tijd?  Een verpakking ontwerpen is een samenspel tussen de bescherming van het product, distributiegemak, kosten, duurzaamheid en aandacht...