Wees voorbereid op nieuwe Duitse verpakkingswet

gavel-2492011_1920

Bedrijven die exporteren naar Duitsland moeten zich voorbereiden op een vergaande nieuwe verpakkingswet.

Vanaf 1 januari 2019 wordt de verpakkingsverordening (VerpackV) vervangen door de nieuwe verpakkingswet (VerpackG). Iedereen die verpakkingen op de Duitse markt brengt moet zich registreren bij een nieuwe instantie, de ‘Zentrale Stelle Verpackungsregister’, en een contract afsluiten voor een zogenaamd ‘duaal systeem’ waarbij gebruikte verpakkingen weer worden opgehaald bij de eindconsument en worden gerecycled.

De nieuwe verpakkingswet geldt voor alle distributeurs, die verpakkingen als eerste bedrijfsmatig in Duitsland in omloop brengen. Dit betekent dat de wet niet alleen van toepassing is op nationale producten, maar ook geldt voor importeurs en online handelaren, die goederen in Duitsland in omloop brengen, bijvoorbeeld vanuit Nederland.

Boetes

De nieuwe wet moet ervoor zorgen dat er meer afval wordt gerecycled en minder milieubelastende verpakkingen worden gebruikt. Ook moet de wet ervoor zorgen dat bedrijven die aan Duitsland leveren ook aan de verplichte registraties voldoen. Op dit moment zijn er nog veel ondernemingen die hun verpakkingen niet melden. Vanaf januari komen daar boetes op te staan die kunnen oplopen tot €200.000.

Lees ook
Lees de EVMI Verpakkingsspecial nu online

Lees de EVMI Verpakkingsspecial nu online

De jaarlijkse Verpakkingsspecial van EVMI is nu ook online te lezen, in de vorm van een gloednieuw digitaal magazine. In de toekomst zullen ook reguliere edities van EVMI zo'n digitale uitgave krijgen. In deze editie van de Verpakkingsspecial: De stand van zaken rondom recycling: 'Verpakkingen zijn nog verre van circulair'. De voor- en nadelen...

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Coca-Cola introduceert de innovatieve KeelClip verpakking

Frisdrankengigant Coca-Cola introduceert de KeelClip, een kleine kartonnen verpakking voor multipacks blik. Bij de KeelClip is de bestaande plastic krimpfolie vervangen door karton. Dit bespaart Coca-Cola jaarlijks 350.000 kilo nieuw plastic.

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

Een van de grote vraagstukken bij het realiseren van een circulaire verpakkingsketen is het gebruik van recyclaat. Recyclaat uit huishoudelijk plastic afval is nog steeds van lage kwaliteit en daar een commerciële markt voor vinden blijft een uitdaging. Toch zijn er volop kansen, zo blijkt uit een aantal pilots die het Kennisinstituut Duurzaam...