Wegwerpzakjes voor groente en fruit verdwijnen uit de supermarkt
Dit jaar verdwijnen de eenmalige zakjes voor groenten en fruit uit vijf Nederlandse supermarkten. In plaats daarvan kunnen de klanten gebruik maken van herbruikbare zakjes die zij thuis kunnen wassen. Met dit gezamenlijke initiatief verwachten de supermarktketens jaarlijks zo’n 126 miljoen plastic en 10 miljoen papieren zakjes te besparen.
Albert Heijn, ALDI, JUMBO, Lidl en PLUS zijn deelnemers in het Plastic Pact NL. Deze alliantie van de Nederlandse overheid en meer dan 100 koplopers in de kunststofketen streeft naar minder gebruik van plastic en betere recycling in voedselverpakkingen. Staatssecretaris Vivianne Heijnen (Milieu) is enthousiast over het initiatief: “Hoe minder afval we met zijn allen in de keten brengen, hoe minder we uiteindelijk moeten verwerken. Ik omarm daarom dit initiatief van Nederlandse supermarkten om een einde te maken aan wegwerpzakjes voor aardappels, groenten en fruit. ” Ze roept andere supermarkten op om het voorbeeld te volgen, zodat herbruikbare zakjes snel het nieuwe normaal worden.
Carlijn Röell, operationeel directeur van het Plastic Pact NL, benadrukt dat de samenwerking tussen de supermarkten een belangrijke mijlpaal is. “De consument moet er zo snel mogelijk aan wennen dat hergebruik van verpakkingen normaal is. Daarom is het belangrijk dat zoveel mogelijk supermarktketens meedoen. Het Plastic Pact NL zal dit soort gezamenlijke initiatieven blijven ondersteunen”.
Vorig jaar deed Albert Heijn als eerste de eenmalige plastic zakjes in de ban en verving ze door duurzame, herbruikbare verszakjes. De overige vier supermarkten doen dat in de loop van dit jaar. Dit is vastgelegd in een gezamenlijke intentieverklaring die zij vandaag hebben ondertekend. Ook de papieren zakjes voor groenten en fruit moeten eraan geloven.
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Tetra Pak start nieuw onderzoek naar duurzame voedselverpakkingen
Tetra Pak is in samenwerking met stralingslaboratorium MAX IV begonnen met onderzoek gericht op het bevorderen van de duurzaamheid van voedselverpakkingen op basis van vezels. Het onderzoek heeft als doel om nieuwe inzichten te verkrijgen in de nanostructuur van vezelmaterialen. De eerste toepassing is gericht op het optimaliseren van de samenstelling...
Peeze start praktijktest herbruikbare koffieverpakkingen
Koffiebranderij Peeze start samen met Koninklijke Burgers’ Zoo en verzekeraar Unigarant een praktijktest met herbruikbare koffieverpakkingen: een afwasbare verpakking die na reiniging opnieuw ingezet kan worden.
Pitch je verpakkingsconcept tijdens de Bunzl Pitch Day 2023
Bunzl Retail & Industry organiseert samen met Janssen Packaging de Bunzl Pitch Day op 11 mei 2023. Tijdens deze dag kunnen ondernemers, startups en studenten hun verpakkingsinnovatie pitchen aan juryleden uit de Food, Non-Food en E-commerce markt.