Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stonden.

Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in. Bij Aldi was dit rond de één procent. Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Zo heeft Plus de ambitie om de omzet van hun biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en hebben ze het biologische aanbod in het schap verdubbeld.

De Europese Commissie wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is. In Nederland is momenteel maar 4% van de landbouw biologisch. De omzet groeide afgelopen jaar met slechts 0,5 procent. Volgens het artikel van Pointer willen boeren best de overstap maken, maar is er niet genoeg vraag naar biologische producten. Op deze vraag wordt verder ingegaan in de Pointer-uitzending Wie betaalt de duurzame boer? Deze is hier te bekijken.

Bron: Pointer

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Weinig verbetering op de Superlijst Gezondheid 2022

Ongezonde producten voeren nog altijd de boventoon in de aanbiedingen, het assortiment en de inrichting van supermarkten. Dit blijkt uit de vandaag gepubliceerde Superlijst Gezondheid 2022. Supermarkten beloofden in het Nationaal Preventieakkoord (2018) consumenten te stimuleren gezonder te eten en te drinken.

PLUS breidt broodassortiment uit met dagvers biologisch brood

PLUS breidt broodassortiment uit met dagvers biologisch brood

Vanaf deze week breidt PLUS het broodassortiment uit met twee soorten dagvers biologisch brood. Het gaat om biologisch boerenwit-meergranen en biologisch boerenbruin-meergranen. Door haar biologische assortiment uit te breiden wil PLUS investeren in mens, dier en milieu.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren