Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stonden.

Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in. Bij Aldi was dit rond de één procent. Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Zo heeft Plus de ambitie om de omzet van hun biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en hebben ze het biologische aanbod in het schap verdubbeld.

De Europese Commissie wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is. In Nederland is momenteel maar 4% van de landbouw biologisch. De omzet groeide afgelopen jaar met slechts 0,5 procent. Volgens het artikel van Pointer willen boeren best de overstap maken, maar is er niet genoeg vraag naar biologische producten. Op deze vraag wordt verder ingegaan in de Pointer-uitzending Wie betaalt de duurzame boer? Deze is hier te bekijken.

Bron: Pointer

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Lees ook
Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.