Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stonden.

Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in. Bij Aldi was dit rond de één procent. Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Zo heeft Plus de ambitie om de omzet van hun biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en hebben ze het biologische aanbod in het schap verdubbeld.

De Europese Commissie wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is. In Nederland is momenteel maar 4% van de landbouw biologisch. De omzet groeide afgelopen jaar met slechts 0,5 procent. Volgens het artikel van Pointer willen boeren best de overstap maken, maar is er niet genoeg vraag naar biologische producten. Op deze vraag wordt verder ingegaan in de Pointer-uitzending Wie betaalt de duurzame boer? Deze is hier te bekijken.

Bron: Pointer

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van Picnic eten steeds gevarieerder en bestellen veel groente

Klanten van online supermarkt Picnic bestelden afgelopen jaar steeds vaker buitenlandse producten zoals mozzarella, mini Turkse pizza’s en knoflooksaus. Wel blijft de top drie van meest verkochte producten in 2022 hetzelfde als die van het voorgaande jaar.

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Worstenmerk Brandt & Levie start sharefunding voor meer duurzame worst

Het Amsterdamse biologische worstenmerk Brandt & Levie start een sharefunding campagne om haar internationale- en vegan groeiambities waar te maken. Het merk heeft als doel om ervoor te zorgen dat in 2028 de helft van de worst die in Noordwest-Europese huishoudens wordt gegeten verantwoord is.

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.