Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkt-persoon-zondergezicht_MichealBurrows_Pexels

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stonden.

Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de twee procent van de ruimte in. Bij Aldi was dit rond de één procent. Supermarkten zeggen de verkoop van biologisch wel te willen stimuleren. Zo heeft Plus de ambitie om de omzet van hun biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen en hebben ze het biologische aanbod in het schap verdubbeld.

De Europese Commissie wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is. In Nederland is momenteel maar 4% van de landbouw biologisch. De omzet groeide afgelopen jaar met slechts 0,5 procent. Volgens het artikel van Pointer willen boeren best de overstap maken, maar is er niet genoeg vraag naar biologische producten. Op deze vraag wordt verder ingegaan in de Pointer-uitzending Wie betaalt de duurzame boer? Deze is hier te bekijken.

Bron: Pointer

Geen nieuws van EVMI meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke dinsdag en donderdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

 

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Aantal bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten toegenomen

Uit een steekproef uitgevoerd door PAN Nederland lijkt het erop dat het gemiddelde gehalte van bestrijdingsmiddelen in aardbeien uit supermarkten iets is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Bij Coop werden het hoogste aantal residuen aangetroffen. Ook scoren aardbeien met het keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ bij Aldi en Jumbo niet beter dan andere...

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group lanceert vernieuwde biologische vleesvervangers

Future Food Group start met het merk The Veggie Lovers voor hun biologische vleesvervangende producten. Tijdens Biofach van 26 tot 29 juli worden de vernieuwde producten van Future Food Group onder het merk geïntroduceerd.

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Interventies in supermarkt effectief voor hogere verkoop biologische groente

Door biologische groente en fruit bij elkaar te leggen kan de verkoop met 60% stijgen, blijkt uit een 10-weekse pilot in twee supermarkten in Brabant, uitgevoerd door BioNederland en het GroentenFruit Huis. De pilot dient als testcase voor de Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’.