Wetenschappers voorspellen waarde van kwaliteitskoffie

Consumenten hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van koffie. De markt voor exclusieve kwaliteitskoffies zoals de Yirgacheffe uit Ethiopië groeit dan ook. Onderzoekers van de Universiteit Gent hebben nu een methode ontwikkeld om zonder te proeven de kwaliteit van Ethiopische koffie te voorspellen. Het maakt deel uit van het door Q-Point geleide project ‘Supporting the development of commercial agriculture programs at four Ethiopian universities’. Dit project is uitgeschreven door Nuffic.

Exclusieve kwaliteitskoffie

Traditioneel beoordeelt een getraind panel de koffie op smaak en fysische eigenschappen. Wanneer de totale score hoger is dan 75 (op schaal van 100) komt de koffie in aanmerking voor de titel specialty coffee: een exclusieve kwaliteitskoffie. Daarbinnen worden na bijkomende sensorische analyses twee klassen onderscheiden: koffie van het allerhoogste niveau (Q1; score minimaal 85) en koffie van het tweede hoogste niveau (Q2; score tussen 80 en 85).

Spectrometrische methode

“De huidige procedure om te bepalen of een koffie al dan niet als specialty coffee kan gelden, kost veel tijd en is subjectief”, aldus prof. Pascal Boeckx (Universiteit Gent). “Daarom hebben we een spectrometrische methode ontwikkeld die bepaalt of een bepaalde koffie al dan niet binnen het exclusieve kwaliteitsniveau valt.” Groene koffiebonen worden vermalen en door infraroodlicht geanalyseerd op hun chemische samenstelling. Die samenstelling bepaalt het aroma en de specifieke smaak van de koffie. Uit die analyse volgt een bepaald spectrum: een indirecte indicatie van de biochemische samenstelling van de koffie. Door “training” van deze spectra door middel van koffies met een gekende kwaliteitsscore kunnen de onderzoekers de kwaliteit van nieuwe koffiestalen voorspellen.

Koffieprijs

Het kwaliteitsniveau van de koffie is belangrijk voor de prijs. Voor 250 gram van de Ethiopische koffie Yirgacheffe betaal de consument ongeveer € 7,00 - € 8,00.

Individuele koffieboeren krijgen niet altijd de correcte prijs voor hun koffie, omdat ze hun bessen tegen een standaardprijs verkopen aan opkopers. Het zijn de opkopers die de kwaliteit van de koffiebessen laten bepalen. Zij maken dus winst wanneer het kwaliteitsniveau hoger blijkt dan waarvoor de koffieboer zijn bonen aan hen had verkocht. Volgens Boeck kan hun methode ervoor zorgen dat koffieboeren wel de juiste prijs krijgen. “Koffieboeren zouden dan zeer snel hun groene koffiebonen kunnen laten analyseren op kwaliteit en ze meteen doorverkopen tegen de correcte prijs. Ze zijn dan immers al op de hoogte van de kwaliteit van hun bonen.”

Jimma

De onderzoekers hebben deze methode getest voor Jimma, een regio in Zuidwest-Ethiopië. Uit later onderzoek moet nog blijken of dit ook mogelijk is voor andere regio’s. Kassaye Tolessa Sherge van Jimma University promoveerde succesvol op deze studie.

Lees ook
33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

33,5 miljoen kopjes koffie en 16,2 miljoen koppen thee

Dat drinken Nederlandse consumenten gezamenlijk elke dag volgens derde editie van het Nationaal Koffie & Thee Onderzoek van Koffie & Thee Nederland. “Koffie en thee zijn crisisbestendige dranken. Ze maken deel uit van onze dagelijkse rituelen en geven van oudsher ritme aan de dag”, aldus Koffie & Thee Nederland.

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer

MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...

Northern Wonder lanceert duurzame koffie zonder koffiebonen

Northern Wonder lanceert duurzame koffie zonder koffiebonen

Hoe maak je koffie zonder koffiebonen? De start-up Northern Wonder uit Ede, een team van duurzame koffieliefhebbers, boog zich de afgelopen jaren over dit vraagstuk. Koffie staat namelijk op nummer 6 van grootste veroorzakers van ontbossing (WWF). Dat moet anders kunnen, vindt de start-up.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren