Wetenschappers voorspellen waarde van kwaliteitskoffie

Consumenten hechten steeds meer waarde aan de kwaliteit van koffie. De markt voor exclusieve kwaliteitskoffies zoals de Yirgacheffe uit Ethiopië groeit dan ook. Onderzoekers van de Universiteit Gent hebben nu een methode ontwikkeld om zonder te proeven de kwaliteit van Ethiopische koffie te voorspellen. Het maakt deel uit van het door Q-Point geleide project ‘Supporting the development of commercial agriculture programs at four Ethiopian universities’. Dit project is uitgeschreven door Nuffic.

Exclusieve kwaliteitskoffie

Traditioneel beoordeelt een getraind panel de koffie op smaak en fysische eigenschappen. Wanneer de totale score hoger is dan 75 (op schaal van 100) komt de koffie in aanmerking voor de titel specialty coffee: een exclusieve kwaliteitskoffie. Daarbinnen worden na bijkomende sensorische analyses twee klassen onderscheiden: koffie van het allerhoogste niveau (Q1; score minimaal 85) en koffie van het tweede hoogste niveau (Q2; score tussen 80 en 85).

Spectrometrische methode

“De huidige procedure om te bepalen of een koffie al dan niet als specialty coffee kan gelden, kost veel tijd en is subjectief”, aldus prof. Pascal Boeckx (Universiteit Gent). “Daarom hebben we een spectrometrische methode ontwikkeld die bepaalt of een bepaalde koffie al dan niet binnen het exclusieve kwaliteitsniveau valt.” Groene koffiebonen worden vermalen en door infraroodlicht geanalyseerd op hun chemische samenstelling. Die samenstelling bepaalt het aroma en de specifieke smaak van de koffie. Uit die analyse volgt een bepaald spectrum: een indirecte indicatie van de biochemische samenstelling van de koffie. Door “training” van deze spectra door middel van koffies met een gekende kwaliteitsscore kunnen de onderzoekers de kwaliteit van nieuwe koffiestalen voorspellen.

Koffieprijs

Het kwaliteitsniveau van de koffie is belangrijk voor de prijs. Voor 250 gram van de Ethiopische koffie Yirgacheffe betaal de consument ongeveer € 7,00 - € 8,00.

Individuele koffieboeren krijgen niet altijd de correcte prijs voor hun koffie, omdat ze hun bessen tegen een standaardprijs verkopen aan opkopers. Het zijn de opkopers die de kwaliteit van de koffiebessen laten bepalen. Zij maken dus winst wanneer het kwaliteitsniveau hoger blijkt dan waarvoor de koffieboer zijn bonen aan hen had verkocht. Volgens Boeck kan hun methode ervoor zorgen dat koffieboeren wel de juiste prijs krijgen. “Koffieboeren zouden dan zeer snel hun groene koffiebonen kunnen laten analyseren op kwaliteit en ze meteen doorverkopen tegen de correcte prijs. Ze zijn dan immers al op de hoogte van de kwaliteit van hun bonen.”

Jimma

De onderzoekers hebben deze methode getest voor Jimma, een regio in Zuidwest-Ethiopië. Uit later onderzoek moet nog blijken of dit ook mogelijk is voor andere regio’s. Kassaye Tolessa Sherge van Jimma University promoveerde succesvol op deze studie.

Lees ook
Nespresso, what else? Starbucks dus

Nespresso, what else? Starbucks dus

Nestlé gaat producten onder de naam Starbucks verkopen. Omdat er onvoldoende groei zit in de eigen merken Nespresso, Nescafé en Dolce Gusto, besloot het Zwitserse levensmiddelenconcern tot een een merkdeal met de Amerikaanse koffieketen. Nestlé betaalt eenmalig $7,15 miljard (€6 miljard) in ruil voor het 'eeuwigdurende' recht om wereldwijd koffie, muffins...

Maffia stapt in de koffie

Maffia stapt in de koffie

De Italiaanse maffia legt een opvallende voorkeur aan de dag voor koffie, schrijft De Morgen. Italiaanse mafiosi dwingen koffiebar- en restauranteigenaren tegen hoge kosten koffie af te nemen van 'bevriende' of zelfs hun eigen merken. Zo lanceerde nog geen maand na het overlijden van Salvatore 'Totò' Riina, de meest beruchte maffiabaas van Sicilië,...

Oprichter Kaldi wint European Coffee Award 2017

Oprichter Kaldi wint European Coffee Award 2017

Hans Tietema, oprichter van Kaldi koffie & thee, kreeg tijdens het European Coffee Awards & Galadiner de prijs voor Outstanding contribution to the European Coffee Industry. In het kader van het European Coffee Symposium, dat plaatsvond van 20-22 november 2017  te Warschau, overhandigde Jeffrey Young, directeur van Allegra, deze prijs. European...