De winnaars van de Amsterdam Food Pitch zijn bekend. Dave Hurkmans won met True Food Flavours de titel 'Lekkerste product 2019'. Daarnaast werd de publieksprijs, duurzaamheidsprijs en retailprijs uitgereikt. Deze producten liggen binnenkort in de schappen van de Amsterdamse groothandel De Kweker. De jury was te spreken over alle finalisten. “Het niveau lag dit jaar erg hoog en alle finalisten wisten echte kwaliteitsproducten aan te leveren”, aldus de jury. 

Het Lekkerste product True Food Flavours van Dave Hurkman zijn poeders, gemaakt van 100% verse groenten en fruit. Het is een gezond en natuurlijk alternatief om basisproducten een bijzondere smaak en/of kleur te geven. “Het is een innovatief product waar je werkelijk alle kanten mee op kunt”, aldus de jury. Dave wil met True Food Flavours een veelzijdig product neerzetten waarbij hij hoopt dat het gebruikt wordt op manieren waar hij zelf nog niet eerder aan heeft gedacht.

Naast het Lekkerste product waren er ook nog andere prijzen. Doreen Westphal won de titel Duurzaamste product voor haar geredde oesterzamvoetjes met de naam Choonk. Het zijn gegrilde sappige stukjes met een natuurlijke bite, die beschikbaar zijn in drie verschillende smaken. De stukjes kunnen gebruikt worden in bijvoorbeeld wraps, poké bowls of als topping op een pizza. “Een geweldig initiatief om voor een relatief ondergewaardeerd product een duurzame oplossing te bieden welke niet alleen smakelijk is, maar ook nog eens enorm veelzijdig”, aldus de jury.

De publieksprijs ging naar Brad Vanstone voor Plant Based Cheese. Zoals de naam al zegt is dit een plantaardig alternatief voor kaas. Brad wilde een product ontwikkelen dat niet alleen veganisten aantrekt, maar alle kaasliefhebbers. Met het winnen van de publieksprijs lijkt deze missie geslaagd.

En tot slot de prijs Lekkerste Retail Product, die werd uitgereikt door de Bijenkorf. Deze ging naar Lars Meekel voor zijn Amsterdamse snoepje 't Gebbetje. De jury: “Gebbetje is een ontzettend leuk initiatief en heeft een erg lekkere en bijzondere smaak. Een product dat niet alleen aantrekkelijk is voor horecagelegenheden, maar ook voor de individuele consument.”

Juryvoorzitter Geert Blaauw drukte na afloop de finalisten die niet in de prijzen vielen op het hart om door te gaan. “De producten van voorgaande finalisten liggen inmiddels ook in de schappen van De Kweker”, aldus Geert.

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?