Winst behalen op logistieke efficiëntie

EVMI_Logistiek_Transport

De grootste uitdaging voor de transport- en logistieksector is de energietransitie. De automatisering en robotisering binnen de branche is in volle gang. Toch zal het nog jaren duren voordat de eerste zelfrijdende vrachtwagens hun intrede zullen doen, denkt Sjel Wijngaards, voorzitter van Transfrigoroute Holland, een organisatie voor de belangen van het geconditioneerd vervoer. Hij denkt dat er nog veel winst te behalen valt met logistieke efficiëntie.

Uitdagingen Foodlogistiek

Foodlogistiek heeft dezelfde uitdagingen als regulier vervoer. Producten moeten op tijd worden afgeleverd bij de klant. Bij het geconditioneerd vervoeren van voedsel of medicijnen is tijd nog belangrijker. Verse producten moeten zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn om verder verwerkt te worden of direct de verkoop in te kunnen gaan.

Regels en richtlijnen

Alle voedseltransporteurs moeten zich aan de Europese regels en richtlijnen voor voedselveiligheid houden. Daarnaast schrijven de grote retailers nog allerlei aanvullende kwaliteitsstandaarden en -voorschriften voor. Ook kunnen binnen een land de regels verschillen. Deze hebben vaak niet te maken hebben met voedselveiligheid, maar met milieubelasting.

Energietransitie

De transportsector is bezig met de energietransitie. Zo experimenteert Heineken in Amsterdam met elektrisch vrachtvervoer. Maar elektrische vrachtwagen worden nog niet gemaakt. Wijngaards wijst op andere mogelijkheden zoals rijden op LNG of waterstof. Deze laatste techniek staat nog in de kinderschoenen. "Duurzaamheid is belangrijk, maar transporteurs moeten wel de tijd krijgen om zich aan te passen", aldus Wijngaards.

Logistieke efficiëntie

Ook is de sector volop bezig met automatisering. Maar volgens Wijngaards is er nog veel winst te halen op het gebied van efficiëntie. Wijngaards: “Op dit moment zijn de beladingsgraden van veel vrachtwagens voor verbetering vatbaar. Vrachtruimte blijft nu onbenut. Door ladingbundeling kan enorm op vervoersbewegingen worden bespaard. Gelukkig worden ook op dit gebied vorderingen gemaakt."

Meer weten over de uitdagingen van de transport en logistieksector? Lees het complete artikel in EVMI 3-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Lees ook
Foodvakdag: nieuw vakevenement van EVMI voor retailers in food

Foodvakdag: nieuw vakevenement van EVMI voor retailers in food

Hoe blijf je met je winkel winstgevend? Hoe haal je het beste uit je personeel? Over 4 jaar ga ik met pensioen, hoe regel ik mijn bedrijfsovername? Hoe kan ik slim inkopen? Wat is het beste kassasysteem? Vragen waar foodretailers allemaal mee te maken krijgen. Alea Publishers organiseert op maandag 8 juni de Foodvakdag, een nieuw overkoepeld vakevenement...

Food Hub: hoe de Rotterdamse haven verslogistiek faciliteert

Food Hub: hoe de Rotterdamse haven verslogistiek faciliteert

Bederfelijke voedselwaren eisen een speciale afhandeling in de haven. Met de aanleg van de Rotterdam Food Hub zet Havenbedrijf Rotterdam in op het in- uit- en doorvoeren van deze voedselwaren. Na de VS is Nederland de grootste landbouwexporteur ter wereld. Met een overslag van 16 miljoen ton per jaar is de Rotterdamse haven marktleider op dit gebied...

Uniek logistiek systeem bij SPAR

Uniek logistiek systeem bij SPAR

Dit jaar nam food retailer Spar een nieuw distributiecentrum in bedrijf met een vergaand gemechaniseerde oplossing. Zowel de palletopslag als orderverzameling gebeurt voor een groot deel automatisch. Dat is uniek in supermarktland, en misschien wel met goede reden. SPAR begon in 1932 als coöperatie van onafhankelijke winkels. Door samen te werken...