Winst behalen op logistieke efficiëntie

EVMI_Logistiek_Transport

De grootste uitdaging voor de transport- en logistieksector is de energietransitie. De automatisering en robotisering binnen de branche is in volle gang. Toch zal het nog jaren duren voordat de eerste zelfrijdende vrachtwagens hun intrede zullen doen, denkt Sjel Wijngaards, voorzitter van Transfrigoroute Holland, een organisatie voor de belangen van het geconditioneerd vervoer. Hij denkt dat er nog veel winst te behalen valt met logistieke efficiëntie.

Uitdagingen Foodlogistiek

Foodlogistiek heeft dezelfde uitdagingen als regulier vervoer. Producten moeten op tijd worden afgeleverd bij de klant. Bij het geconditioneerd vervoeren van voedsel of medicijnen is tijd nog belangrijker. Verse producten moeten zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zijn om verder verwerkt te worden of direct de verkoop in te kunnen gaan.

Regels en richtlijnen

Alle voedseltransporteurs moeten zich aan de Europese regels en richtlijnen voor voedselveiligheid houden. Daarnaast schrijven de grote retailers nog allerlei aanvullende kwaliteitsstandaarden en -voorschriften voor. Ook kunnen binnen een land de regels verschillen. Deze hebben vaak niet te maken hebben met voedselveiligheid, maar met milieubelasting.

Energietransitie

De transportsector is bezig met de energietransitie. Zo experimenteert Heineken in Amsterdam met elektrisch vrachtvervoer. Maar elektrische vrachtwagen worden nog niet gemaakt. Wijngaards wijst op andere mogelijkheden zoals rijden op LNG of waterstof. Deze laatste techniek staat nog in de kinderschoenen. "Duurzaamheid is belangrijk, maar transporteurs moeten wel de tijd krijgen om zich aan te passen", aldus Wijngaards.

Logistieke efficiëntie

Ook is de sector volop bezig met automatisering. Maar volgens Wijngaards is er nog veel winst te halen op het gebied van efficiëntie. Wijngaards: “Op dit moment zijn de beladingsgraden van veel vrachtwagens voor verbetering vatbaar. Vrachtruimte blijft nu onbenut. Door ladingbundeling kan enorm op vervoersbewegingen worden bespaard. Gelukkig worden ook op dit gebied vorderingen gemaakt."

Meer weten over de uitdagingen van de transport en logistieksector? Lees het complete artikel in EVMI 3-2018. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af!

Lees ook
Levensmiddelen- en verpakkingsindustrie presenteren klimaatplannen

Levensmiddelen- en verpakkingsindustrie presenteren klimaatplannen

Het ‘Zesde Cluster’, waar de levensmiddelenindustrie- en verpakkingsindustrie tot behoren, presenteerden hun klimaatplannen aan minister Wiebes, van Economische Zaken en Klimaat. Hierin maakt de industrie duidelijk hoe zij gaat verduurzamen en wat daarvoor nodig is van de kant van de Nederlandse overheid.

Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding...

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.