Winst Frieslandcampina krijgt knauw door coronapandemie

Friesland Campina logo Wiki commons

Beeld: Wikipedia commons

De omzet van FrieslandCampina bleef dit half jaar nagenoeg gelijk, maar de winst daalde met 37,2%. Als gevolg van de voorspelde recessie komende jaren, verwacht het bedrijf de bedrijfsvoering te veranderen en de productiviteit te verhogen.

Productiviteit

FrieslandCampina deelde mee de bedrijfsvoering aan te passen om in te spelen op de aankomende recessie. Het bedrijf gaat “ingrijpen op de kostenstructuur en maatregelen nemen om de productiviteit structureel te verhogen”. Afgelopen half jaar steeg de melkaanvoer met 1,1% naar 5144 miljoen kilo. Al eerder deze week publiceerde FrieslandCampina in het Finciancieel Dagblad verwachtingen voor het komende decennium voor de melkveeteelt. Het bedrijf denkt dat het aantal melkveehouders daalt van 15.000 naar 10.000. Daarnaast daalt het aantal koeien met 10%, maar stijgt de melkproductie per koe met 10%. Op die manier blijft de melkproductie op het huidige peil. Dit lijkt in te gaan tegen het toekomstbeeld van verschillende boerenorganisaties, die niet willen dat het aantal boeren krimpt. Tegelijkertijd beantwoordt het ook niet aan het ideeën van milieugroepen, politici en de Europese Green Deal die een minder intensieve landbouw willen. FrieslandCampina laat weten dat het deze ontwikkeling niet per se sociaal of politiek wenselijk vindt, maar het simpelweg een realistische voorspelling is waar het bedrijf op inspeelt.

Resultaten

De resultaten van het eerste kwartaal dit jaar waren beter dan die van dezelfde periode vorig jaar. De aandacht gaat echter volledig naar de cijfers van het tweede kwartaal, waar de invloed van de coronapandemie groot is. De gevolgen van de coronacrisis verschilden sterk per onderdeel van Frieslandcampina, maar netto daalde de winst sterk. Het virus zorgde ervoor dat de omzet van ‘out-of-home’ producen en basiszuivel daalde door de wereldwijde sluiting van de horeca. De dichte grenzen tussen China en Hongkong zorgde voor een daling in de verkoop van kindervoeding. Een hogere omzet van ‘Consumer dairy’ en ‘Ingredients’ kon dit verschil niet goedmaken.  Dit komt doordat de marge op ‘out-of-home’ producten veel groter is dan die op basiszuivelproducten.  Daar komt bovenop dat de prijzen voor bijvoorbeeld transport en zeecontainers stegen.

Bron: FrieslandCampina en Financieel Dagblad

Thema's
Lees ook
'Mbo'ers zijn keihard nodig'

'Mbo'ers zijn keihard nodig'

Binnenkort opent de Food Innovation Academy de deuren in Vlaardingen. FrieslandCampina, Meneba, Royal Steensma en Verstegen voerden ruim vijf jaar geleden de eerste verkennende gesprekken voor de nieuwe food-opleiding. ‘Opleidingen misten een link met de praktijk op de werkvloer.’ FrieslandCampina was een van de drijvende krachten achter...

FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

FrieslandCampina stuurt Optimel de salademarkt op

Het nieuwste product van FrieslandCampina is een salade. Onder het merk Optimel brengt het bedrijf drie smaken salade op de markt, van het type dat je op een toastje doet. Hiermee springt de zuivelgrootmacht in een voor hen totaal nieuwe markt. FrieslandCampina speelt met dit nieuwe product in op de trend naar duurzaamheid en gezondheid, en op de...

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Carrefour introduceert zuivelblockchain

Vanaf deze maand verkoopt de Franse supermarktketen Carrefour blockchainmelk. Via een QR-code op het pak kan de consument informatie vinden over de oorsprong en verwerking van het product. De informatie die consumenten met hun smartphone kunnen oproepen is bijzonder gedetailleerd. Met naam en toenaam worden de boeren, verwerkers en distributeurs genoemd...