Winst FrieslandCampina stijgt flink

27 augustus 2015

De winst van FrieslandCampina is in het eerste halfjaar van 2015 met 84,6 procent gestegen naar 192 miljoen euro. De zuivelonderneming dankt de winststijging aan de verkoop van meer producten met hogere toegevoegde waarde, positieve valuta-effecten, lagere inkoopkosten en de lagere garantieprijs voor boerderijmelk.

De netto-omzet bleef met 5.645 miljoen euro op hetzelfde niveau als over dezelfde periode vorig jaar (5.635 miljoen euro). De melkprijs voor de leden-melkveehouders nam af van 44,19 euro naar 36,48 euro per 100 kilo melk door de lagere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) steeg echter met 2,49 euro naar 4,22 euro. De interimuitkering bedraagt 2,018 euro per 100 kilo melk (2014: 0,825 euro).

Van de winst van 192 miljoen euro in het eerste halfjaar is 17 miljoen euro toe te schrijven aan gunstige valuta-effecten.

“In de huidige onzekere markten zijn we in staat geweest een goed resultaat te realiseren. Het bewijst het succes van de in 2010 ingezette strategie route2020 om ons te richten op groei én waardecreatie", zegt Roelof Joosten, CEO van FrieslandCampina N.V. "Voor de leden-melkveehouders hebben we de daling van de garantieprijs gedeeltelijk in de melkprijs weten te compenseren dankzij onze sterke merkenposities en kostenverlaging. Daardoor kunnen we de leden-melkveehouders een interimuitkering betalen van iets meer dan 2,00 euro.”

Groei

FrieslandCampina boekte omzetgroei in China, Hong Kong, Indonesië, Afrika, Zuidoost-Europa en in de business group FrieslandCampina Ingredients. In West-Europa waren de volumes echter lager door lastige marktomstandigheden.

Lees ook:

FrieslandCampina neemt mozzarella-producent Fabrelac over (23 juli 2015)

Altijd op de hoogte blijven?