WNF: Nederland grote aanjager ontbossing

sojabonen

Nederland staat in de top 5 van Europese landen die bijdragen aan de wereldwijde ontbossing. Dat stelt het Wereld Natuurfonds in het rapport Stepping Up: The continuing impact of EU consumption on nature.

De ontbossing van tropische gebieden gebeurt vooral voor de productie van soja voor veevoer, palmolie en vlees. Acht van de EU-landen zijn verantwoordelijk voor maar liefst 80 % van de ontbossing die voor EU-consumptie plaatsvond; Nederland komt in dat rijtje op de vijfde plek, na Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk (het onderzoek vond plaats tussen 2007 en 2015, toen het VK nog onderdeel van de EU was).

Dat Nederland grote hoeveelheden soja bestemd voor veevoer importeert, is door diverse zaken te verklaren. In de eerste plaats is ons land een belangrijke exporteur van vlees, waardoor het veel veevoer nodig heeft. In de tweede plaats is Nederland voor andere landen een belangrijke doorvoerhaven voor soja; het rapport keek alleen naar invoer en niet naar doorvoer.

Het WNF en diverse Europese milieuorganisaties hopen dat de EU met strengere wetgeving komt, om ontbossing tegen te gaan.

Lees ook
AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

AH, Aldi en Lidl zetten druk op Brazilië vanwege ontbossing

Ahold Delhaize, het moederbedrijf achter onder meer Albert Heijn, dreigt met de activiteiten in Brazilië te staken als de overheid van dat land een omstreden wetsvoorstel niet afblaast.

Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Schuttelaar & Partners en EVMI op zoek naar data

Milieuorganisaties, burgers en overheden: Iedereen lijkt te gruwen van plastic verpakkingen. En zeker van het afval dat dat met zich meebrengt. Waarom blijft het gebruik van plastic dan toch groeien, evenals de afvalberg die dat met zich meebrengt?  Auteur: Erik Kruisselbrink Foto’s: De Brabandere, Colruyt, Erik Kruisselbrink, Pack4food Genoeg...

Lidl aan de slag met Eco-Score

Lidl aan de slag met Eco-Score

Na de Belgische supermarktketen Colruyt waagt ook de Duitse discounter Lidl zich aan de 'Eco-Score'. Een nieuw label dat consumenten wil helpen in één oogopslag een duurzame keuze te maken.