WNF: 'Nederland niet op koers met verantwoorde soja'

9 mei 2014

ZEIST - Nederlandse diervoeder-, vlees- en pluimveebedrijven lopen achter op schema bij het aankopen van verantwoorde soja. Dat stelt het Wereld natuur Fonds (WNF).

Veel ondernemingen hebben toegezegd in 2015 alleen nog verantwoorde soja te gebruiken in diervoer voor de vlees- en zuivelproductie in Nederland. "Bedrijven als Vion en Storteboom moeten een forse inhaalslag maken. Vleeswarenfabrikant Stegeman, eierproducent Interovo en pluimveebedrijf Plukon hebben nog helemaal geen intenties bekend gemaakt of verstrekten geen informatie. Retailers Ahold en Superunie en zuivelgigant FrieslandCampina zijn daarentegen goed op weg", meldt het WNF.

Soja Report Card

Het WNF baseert deze conclusies op de Europese Soja Report Card die de organisatie donderdag heeft gepubliceerd. De ranglijst laat zien of bedrijven zich inzetten om verantwoorde soja in te kopen. "Veel van de 88 beoordeelde Europese concerns scoren onder de maat, met name diervoeder-, vlees- en eierproducenten. Nederland – na China de grootste soja-importeur ter wereld – doet het in Europees opzicht redelijk, maar moet aan de slag om het eigen commitment voor 2015 te halen. Vorig jaar had 23 procent van de ingekochte soja een duurzaamheidscertificaat, terwijl dat de helft had moeten zijn", aldus het WNF.

Voor het onderzoek zijn bedrijven in Nederland, Groot-Brittannië, Frankrijk, Zweden en Denemarken beoordeeld.

WNF Stimuleert

Het WNF stimuleert bedrijven over te stappen op soja die is gecertificeerd door RTRS of ProTerra. “Het WNF roept Nederlandse bedrijven op de daad bij het woord te voegen om hun doelen voor 2015 te halen: 100 procent verantwoorde soja’’, aldus Sandra Mulder, internationaal soja-expert van het WNF. “Ze moeten zich daarbij niet alleen richten op verantwoorde soja voor vlees- en zuivelproductie in Nederland, maar ook op hun activiteiten in het buitenland. Nederland kan als groot sojagebruiker het verschil maken. Er is bovendien voldoende aanbod en verantwoorde soja kost nog niet eens een half procent meer dan niet-duurzame soja.’’

Europese koplopers

Europese concerns die goed op koers liggen voor 100 procent verantwoorde soja in 2015 zijn retailers Ahold (Nederland), Marks & Spencer en Waitrose (Groot-Brittannië), zuivelconcerns FrieslandCampina (Nederland) en Arla (Denemarken/Zweden) en diervoederproducent Lantmännen (Zweden).

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?