WUR investeert miljoenen in onderzoek naar data science en AI

AI-kunstmatige-intelligentie-pixabay2

Wageningen University & Research wil de komende jaren extra investeren in data sciences en kunstmatige intelligentie (AI). Dat meldt het platform Resource. WUR wil maar liefst drie nieuwe hoogleraren aantrekken, evenals een onderzoekcoördinator en zes deeltijd-experts. In totaal komt het neer op een extra investering van 800.000 euro per jaar voor de komende vijf jaar.

De beslissing om meer te investeren in deze onderzoeksvelden volgt op een adviesrapport van het Wageningen Data Competence Center. Nieuwe digitale technologieën worden steeds belangrijker in domeinen als voeding, natuur, landbouw en economie, stelt het rapport. De drie nieuwe hoogleraren krijgen veel vrijheid om met verschillende groepen en externe partners een gezamenlijk onderzoeksprogramma te ontwikkelen. De zes deeltijd-hoogleraren moeten expertise vanuit andere universiteiten inbrengen in het onderzoeksprogramma. Een nieuwe ‘data science alliance manager’ moet bovendien programma’s gaan organiseren met nationale en internationale partners.

De adviescommissie constateerde dat er wel expertise is op dit gebied binnen WUR, maar dat die niet optimaal benut wordt. Daardoor zou de universiteit beperkt zichtbaar zijn op het gebied van data science en te weinig deelnemen aan initiatieven om kennis op het gebied van AI en landbouw en voeding met elkaar te verbinden.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Heidy den Besten benoemd tot persoonlijk hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen

Heidy den Besten benoemd tot persoonlijk hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen

Heidy den Besten is benoemd tot persoonlijk hoogleraar Ecologie van Voedselpathogenen, onderdeel van de leerstoelgroep Levensmiddelenmicrobiologie. Haar onderzoeksgroep richt zich op het begrijpen en voorspellen van gedrag van voedselpathogenen in ecosystemen. Daarbij integreert zij de vakgebieden microbiologie en wiskunde om gedrag te kwantificeren;...

Slimme adviezen met digitale informatie

Slimme adviezen met digitale informatie

Gepersonaliseerd voedingsadvies is een onderwerp dat al enige tijd op de agenda staat. Wat ook al langer wordt bekeken is hoe je dat advies kunt baseren op digitale informatie. Hoe het ermee staat?

Groter rendement door digitaal inzicht

Groter rendement door digitaal inzicht

Ondernemen op onderbuikgevoel en kennis van de markt heeft generaties versspecialisten ver gebracht. Maar anno 2023 is dat niet langer voldoende. Door middel van digitalisering en sturen op data worden consumenten beter bediend, processen efficiënter ingericht en omzetten vergroot.