WUR: Too Good To Go is effectief instrument tegen voedselverspilling

too good to go

Met de app Too Good To Go kunnen consumenten een Magic Box kopen. Deze is gevuld met voedingsmiddelen die de winkelier anders weggooit. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat de kopers ongeveer 90 procent van de inhoud van deze box consumeren. De onderzoekers noemen de app een effectief instrument tegen voedselverspilling

Regelmatig blijven winkeliers aan het eind van de dag zitten met vers voedsel dat nog prima bruikbaar is maar wat ze de volgende dag niet meer kunnen verkopen. Denk aan brood, zuivel of kant-en-klare maaltijden. Dit voedsel kunnen winkeliers via Too Good To Go aanbieden in een zogenaamde Magic Box, die consumenten voor een derde van de normale prijs kunnen kopen.

Het onderzoek

Uit kwantitatief onderzoek van Wageningen University & Research onder meer dan 600 Too Good To Go-gebruikers en focusgroep gesprekken blijkt dat het reduceren van voedselverspilling de belangrijkste motivatie om mee te doen (35 procent). Daarnaast spelen het verrassingseffect (26 procent) en de gereduceerde prijs (20 procent) een rol. Gebruikers lijken zeer gemotiveerd om niets weg te gooien. Als er iets uit de Magic Box overblijft, gooit slecht 8 procent van de respondenten dit weg. Restanten delen ze vaak met familie en vrienden, gebruiken ze de volgende dag of vriezen ze in. 

De app Too Good To Go heeft ruim 17 miljoen gebruikers in 13 Europese landen, waarvan 1 miljoen in Nederland. Deelnemers aan dit onderzoek waarderen het gebruiksgemak van de app met eenvoudige zoek- en betaalfuncties. Ook de keuzemogelijkheid van het ophaalpunt (vaak in hun eigen buurt) en het spelelement ervaren ze als positief; lukt het om een box te bemachtigen en wat zit er deze keer in? 

“Too Good To Go slaagt erin om consumenten op een positieve manier te benaderen. Gemak en plezier zijn belangrijk voor een blijvend succes”, aldus Sanne Stroosnijder, Business Development Manager Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van Wageningen University & Research. “Dat hebben we ook gezien in eerdere onderzoeken naar consumentengedrag en ICT-tools rond preventie van voedselverspilling, zoals in het EU-project REFRESH. Bovendien zien ze met deze box direct hoeveel voedsel ze ‘gered’ hebben van verspilling.” 

Samen Tegen Voedselverspilling

Wageningen University & Research is een van de founding fathers van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling waar verschillende stakeholders en initiatieven tegen voedselverspilling bij zijn aangesloten. De resultaten van dit onderzoek helpen deze initiatieven om verder te verbeteren. Stroosnijder: “In Wageningen doen we al jaren onderzoek naar het verminderen van voedselverspilling in de gehele agrifood-keten. Des te beter we weten wat werkt, des te sneller kunnen we onze ambitie ‘50 procent reductie van de voedselverspilling in 2030’ bereiken.” 

Het onderzoek naar het gebruik van de Magic Box van Too Good To Go is uitgevoerd binnen het project Houdbaarheid Begrepen, deels gefinancierd door de TKI Topsector Agri & Food (projectnummer AF-15291).

Lees ook
App moet verleidingen bestrijden waaraan diabetici blootstaan

App moet verleidingen bestrijden waaraan diabetici blootstaan

Diabetes-patiënten kunnen binnenkort in een virtuele supermarkt oefenen in het maken van gezondere keuzes. Speciaal voor patiënten met diabetes type 2 ontwikkelen communicatiewetenschappers en psychologen van de Universiteit van Amsterdam en het VUmc een app waarmee diabetici in een virtual reality-winkel boodschappen kunnen doen. Dat meldt de UvA op...

De Verspillingsfabriek krijgt Duurzame Dinsdag Prijs

De Verspillingsfabriek krijgt Duurzame Dinsdag Prijs

De Verspillingsfabriek won 4 september in Den Haag de Duurzame Dinsdag Prijs. De Duurzame Dinsdag Prijs is een sectoroverschrijdende prijs voor ideeën die betrekking hebben op een combinatie van de thema's: voedsel, mobiliteit, energie, techniek, sociale innovatie, groen of circulaire economie. Juryvoorzitter Maurits Groen: “De Verspillingsfabriek laat...

Albert Heijn zet vegan apart koud en helpt het vinden met een smartphone

Albert Heijn zet vegan apart koud en helpt het vinden met een smartphone

Deze week gingen twee experimenten van start bij Albert Heijn: een apart koelvak met veganistische etenswaren en een smartphone-app die helpt bij het vinden van producten in de winkel. Met het aparte koelvak met vegan levensmiddelen speelt de supermarkt in op de groeiende vraag naar veganistische en vegetarische producten. De kant-en-klaar maaltijden...