WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

palmolie-pixabay

Een flink deel van de producenten die beloofden in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, lijkt dat doel niet te halen. Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF) waarin een flink aantal (vooral westerse) grootgebruikers van palmolie wordt gerangschikt op hun ketenbeleid voor het omstreden ingrediënt.

Hoe veelzijdig en efficiënt palmolie ook is, het ingrediënt zorgt nog steeds voor grote problemen in de landen waar het verbouwd wordt. In Indonesië en Maleisië, waar het overgrote deel van de palmolie vandaan komt, gaat de productie gepaard met uitbuiting en ontbossing. Westerse voedselproducenten nemen slechts een deel van die olie af – ook Azië is een grote markt – maar juist Westerse bedrijven zouden voorop moeten lopen wat betreft duurzame sourcing. Veel doen dat ook, blijkt uit de ranglijst van het WWF. Maar lang niet iedereen ligt op schema. Bovendien is er voor de duurdere, gecertificeerde palmolie volgens het WWF nog altijd niet genoeg vraag om het aanbod te stimuleren.

De lijst is gebaseerd op informatie die de bedrijven beschikbaar moeten maken aan de Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO), een samenwerkingsverband waar ook het WWF aan deelneemt. Daarnaast vroeg het WWF ook direct informatie op bij de bedrijven. Vervolgens werden punten toegekend op basis van onder meer de hoeveelheid gecertificeerde palmolie die het bedrijf naar verhouding inkoopt, de duurzaamheidseisen die het bedrijf stelt aan leveranciers, en andere activiteiten die het bedrijf onderneemt om de productie van palmolie te verduurzamen.

Scores

Een van de bedrijven die zijn doelstelling volgens het WWF nog niet heeft gehaald is ‘duurzame koploper’ Unilever, dat een van de grootste gebruikers van palmolie is. Dat bedrijf scoort een toch magere 14,8 op een schaal van 22. Net als veel andere leden van de RSPO nam Unilever zich voor om in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, maar het bedrijf heeft dat nog maar voor zo’n 69% waargemaakt. Grootgebruiker Nestlé heeft eveneens de 100% nog niet gehaald: slechts 48% van de palmolie is gecertificeerd, al scoort het bedrijf wel beter dan concurrent Unilever doordat de inkoop zich richt op een duurzamer soort certificering. Hoge scores worden toegekend aan onder meer Mars, Ferrero en FrieslandCampina, die alleen duurzaam gecertificeerde palmolie inkopen. Van de Nederlandse bedrijven die in de lijst staan krijgen Superunie, Ahold en Farm Frites middelmatige scores, terwijl Jumbo, Aviko en Jacob Douwe Egberts laag scoren.

Meer over
Lees ook
Tesco en WWF ontwikkelen score voor klimaatimpact

Tesco en WWF ontwikkelen score voor klimaatimpact

Het World Wildlife Fund (WWF) en de Britse supermarktketen Tesco gaan samenwerken om de klimaatimpact van levensmiddelen te verlagen. De NGO en de supermarktorganisatie hebben gezamenlijk de Sustainable Basket Metric ontwikkeld om een duurzaamheidsscore aan de 20 meest verkochte producten te kunnen hangen.De score van een...

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

WUR ontwikkelt openbaar detectiesysteem voor ontbossing

Multinationals zijn de slag tegen ontbossing aan het verliezen. Nog steeds worden enorme stukken oerwoud in Zuidoost-Azië vernietigd, met palmolieproductie als voornaamste doel. Nieuwe tools zijn nodig om de grip op de palmolieketen te verstevigen. Een van die tools wordt ontwikkeld in Nederland. Foto: Ontbossing in Maleisië (NASA) Eigenlijk...

Colombiaanse palmolie is beter voor klimaat en natuur

Colombiaanse palmolie is beter voor klimaat en natuur

Palmolie heeft een imagoprobleem, aangezien de grondstof (terecht) in verband wordt gebracht met ontbossing in Zuidoost-Azië. Toch hoeft palmolie niet schadelijk te zijn voor het milieu, zeggen wetenschappers van het Zwitserse Laboratory of Ecological Systems. Onderzoeker Carlos Quezada keek met zijn collega’s naar palmolieplantages in Colombia...