WWF rangschikt voedselproducenten op palmoliebeleid

20 januari 2020 Mark IJsendoorn

Een flink deel van de producenten die beloofden in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, lijkt dat doel niet te halen. Dat blijkt uit een rapport van het Wereld Natuur Fonds (WWF) waarin een flink aantal (vooral westerse) grootgebruikers van palmolie wordt gerangschikt op hun ketenbeleid voor het omstreden ingrediënt.

Hoe veelzijdig en efficiënt palmolie ook is, het ingrediënt zorgt nog steeds voor grote problemen in de landen waar het verbouwd wordt. In Indonesië en Maleisië, waar het overgrote deel van de palmolie vandaan komt, gaat de productie gepaard met uitbuiting en ontbossing. Westerse voedselproducenten nemen slechts een deel van die olie af – ook Azië is een grote markt – maar juist Westerse bedrijven zouden voorop moeten lopen wat betreft duurzame sourcing. Een aantal bedrijven doet dat ook. Maar lang niet iedereen ligt op schema, blijkt uit een rapport dat het WWF heeft opgesteld. Bovendien is er voor de duurdere, gecertificeerde palmolie volgens het WWF nog altijd niet genoeg vraag om het aanbod te stimuleren.

In rapport van het WWF krijgt een flink aantal grootverbruikers van palmolie een cijfer op basis van het beleid dat die bedrijven voeren ten opzichte van duurzame palmolie. De cijfers zijn gebaseerd op informatie die leden beschikbaar moeten maken aan de Roundtable for Sustainable Palm Oil (RSPO), een samenwerkingsverband waar een groot aantal multinationals en ook het WWF aan deelnemen. Daarnaast vroeg het WWF ook direct informatie op bij de betreffende bedrijven. Vervolgens werden punten toegekend op basis van onder meer de hoeveelheid gecertificeerde palmolie die het bedrijf naar verhouding inkoopt, de duurzaamheidseisen die het bedrijf stelt aan leveranciers, en andere activiteiten die het bedrijf onderneemt om de productie van palmolie te verduurzamen.

Scores

Een van de bedrijven die zijn doelstelling volgens het WWF nog niet heeft gehaald is ‘duurzame koploper’ Unilever, die een van de grootste gebruikers van palmolie is. Dat bedrijf scoort een toch magere 14,8 op een schaal van 22. Net als veel andere leden van de RSPO nam Unilever zich voor om in 2020 alleen gecertificeerde palmolie in te kopen, maar het bedrijf heeft dat nog maar voor zo’n 69% waargemaakt. Grootgebruiker Nestlé heeft eveneens de 100% nog niet gehaald: slechts 48% van de palmolie is gecertificeerd, al scoort het bedrijf wel beter dan concurrent Unilever doordat de inkoop zich richt op een duurzamer soort certificering. Hoge scores worden toegekend aan onder meer Mars, Ferrero en FrieslandCampina, die alleen duurzaam gecertificeerde palmolie inkopen. Van de Nederlandse bedrijven die in de lijst staan, krijgen Superunie, Ahold en Farm Frites middelmatige scores, terwijl Jumbo, Aviko en Jacobs Douwe Egberts laag scoren.

Altijd op de hoogte blijven?