Zesde editie Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel gaat 6 maart van start

Week zonder vlees en zuivel

Van 6 tot 12 maart vindt de zesde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel plaats in Nederland. De jaarlijks terugkerende campagne daagt deelnemers uit om één week lang vlees en zuivel te laten staan voor een positieve impact op de planeet.

De duurzaamheidscampagne wil laten zien dat minder vlees en zuivel eten en drinken een positieve impact heeft op de klimaatcrisis. Naast vlees, focust de campagne zich sinds vorig jaar ook blijvend op zuivel. Het doel van de campagne is om heel Nederland te inspireren een week zonder vlees en zuivel te eten en Nederland te laten zien hoe lekker en eenvoudig het is om plantaardig te eten.

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel promoot een flexitarisch eetpatroon waarin vlees, vis én zuivel worden afgewisseld met plantaardige gerechten. Door geen vlees en zuivel te consumeren tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel verlaag je de klimaatdruk van je voeding. Wanneer je één week lang geen vlees en zuivel eet en drinkt, bespaar je zo’n 193 liter water en 80 kilometer aan autorijden. Het is daardoor een logische stap om naast vlees, ook zuivel te vervangen en zo een positieve impact te maken op de planeet.

Meer communicatie gericht op mannen

De Nationale Week Zonder Vlees en Zuivel probeert met elke editie een zo groot mogelijke groep deelnemers te betrekken bij de campagne en het deelnemersaantal stijgt ieder jaar opnieuw. In 2022 deed maar liefst 1 op de 5 (19%) Nederlanders mee aan de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel tegenover 12% in 2021. Maar uit voorgaande jaren blijkt dat de campagne extra moet inzetten om ook de mannelijke doelgroep te bereiken. Daarom richt de campagne de communicatie dit jaar meer op media met een mannelijke doelgroep. Zo hoopt de campagne zoveel mogelijk Nederlanders te inspireren tot een gebalanceerd en duurzaam voedingspatroon.

Uitbreiding in Europa

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel is een non-profit initiatief. De campagne wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door 67 partners uit de voedingsindustrie. Dankzij de ‘Horizon Action Grant’ van het ‘Horizon Europe funding programme’ kan de campagne vanaf 2023 ook worden uitgerold in verschillende Europese landen, met als doel om ook inwoners van andere Europese landen te laten zien hoe lekker en gemakkelijk een dagje minder vlees eten is. Het eerste land dat aan de beurt is in deze uitbreiding is België, in oktober 2023. Elk daaropvolgend jaar t/m 2026 zal er een additioneel Europees land worden toegevoegd.

Iedereen die wil meedoen kan zich op www.weekzondervleesenzuivel.nl aanmelden. Deelnemers worden op de hoogte gehouden door middel van een nieuwsbrief vol tips en inspiratie. Tijdens de Week krijgen deelnemers toegang tot de speciale Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel recepten.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
TOP ontwikkelt conserveringsprocessen voor vlees en vleesvervangers zonder nitriet

TOP ontwikkelt conserveringsprocessen voor vlees en vleesvervangers zonder nitriet

De technologen van het Wageningse bedrijf TOP bv hebben een nieuwe technologie ontwikkeld dat vlees, vleesvervangers en hybride producten beschermt tegen de ‘botulismebacterie’ Clostridium botulinum, zonder dat daarvoor de reguliere nitraat- en nitrietapplicaties nodig zijn.

Meer vraag naar biologische melk

Meer vraag naar biologische melk

Volgens Wageningen University & Research groeide de biologische landbouw de afgelopen jaren. Jan Willem van den Berg, Sector specialist Agri bij ING Sector Banking, reageert op dit onderzoek. “Prijsbewuste consument kiest vaker voor biologische melk”.

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Onlangs vond de vergadering van de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina plaats. De leden namen besluiten over het Melkgeldreglement, duurzaamheid en uitbreiding van het werkgebied. FrieslandCampina stuurde na afloop het onderstaande persbericht.