Zintuiglijke marketing creëert extra omzet

Winkel_Pixabay

Foto: Pixabay

Ondanks de toenemende vraag naar online verkoop, zijn fysieke winkels nog geen verleden tijd. Eerder onderzoek toonde al aan dat 78 procent van de consumenten naar een fysieke winkel komt vanwege de prettige sfeer. Deze week publiceerde Mood Media in samenwerking met Walnut Unlimited de resultaten van een neuromarketingonderzoek naar het effect van zintuiglijke prikkeling op de omzet.

10 procent

De resultaten liegen er niet om. Met een dikke 10 procent extra omzet, blijkt zintuiglijke marketing door bijvoorbeeld het gebruik van geur, muziek en visuele elementen, absoluut te werken. Het aantal verkochte artikelen steeg met 4 procent, terwijl de prijs van producten met 6 procent steeg. Daarnaast blijft de klant ruim zes minuten langer in de winkel rondlopen, blijkt uit het onderzoek.

Onderzoek

Het onderzoek werd in twee fases uitgevoerd bij de internationale sportretailer Intersport. In de eerste fase, de ‘zintuigen-aan fase’, werden alle zintuigen van consumenten geactiveerd door middel van muziek, visuele elementen etc. De tweede fase van het onderzoek vond plaats in drie andere filialen van Intersport, waar er geen zintuiglijke prikkelingen werden gegeven aan consumenten. Om de reacties van het winkelende publiek in kaart te brengen, gebruikten de onderzoekers ‘Galvanic Skin Responses (GSR)’ en ‘Visual Eye Tracking (ET)’.

Stimulansen

Door middel van ‘Eye tracking’ kwamen de onderzoekers erachter dat klanten zich 5 procent meer bewust zijn van het feit dat er digitale schermen aanwezig zijn als er bewegend beeld  op de schermen is te zien. Ook blijken consumenten zich bewust onprettig te voelen in een stille en stimulansvrije omgeving. De ‘Galvanic Skin Responses’-techniek registreerde dit bij 17 procent van de geobserveerde personen. Tenslotte bleek de mogelijkheid tot het aanraken van producten erg belangrijk voor het prikkelen van emoties. Een ruime 50 procent voelde zich meer emotioneel betrokken bij het product.

Meer over
Lees ook
Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

Spaanse producent onder vuur vanwege racistisch snoepmerk

In Spanje is een online petitie opgezet tegen de Spaanse snoepfabrikant Lacasa S.A. om het merk Conguitos uit de handel te halen. De chocoladebolletjes worden voorzien van illustraties die volgens de initiatiefnemers van de petitie zwarte mensen stigmatiseren. De petitie maakt gebruik van het momentum dat is gecreëerd door de opleving van...

Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Coronacrisis zorgt niet voor doorbraak D2C-verkoop

Veel voedselproducenten zoeken manieren om het wegvallen van de horeca te compenseren. Zo experimenteren sommige producenten met directe levering aan de consument. Denk aan de boerderijboxen die ineens in populariteit stijgen, of een bierbrouwer als Grolsch die uit nood zijn producten bij consumenten thuis levert. Zou de coronacrisis de manier waarop...

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Nadruk op dierenwelzijn is geen effectieve marketing

Marketingstrategieën die de nadruk leggen op dierenwelzijn, zijn bij grote groepen consumenten niet effectief. Dat concludeert onderzoeker Lenka van Riemsdijk in haar promotieonderzoek bij Wageningen University & Research. Er zou meer voordeel te behalen bij een boodschap waarbij dierenwelzijn en het eigenbelang van de consument niet tegenover...