‘Zoethoudertje’ tegen kidsmarketing

De Consumentenbond start de verkiezing ‘Zoethoudertje van de maand’. Dit om te tonen dat fabrikanten volgens de bond 'kinderen nog steeds bedelven onder marketing voor ongezonde producten’. De eerste genomineerden zijn Liga Kinderbiscuit, Verkade Dora vanillekoekjes en Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek.

“Kinderen worden op slinkse wijze blootgesteld aan allerlei marketingtrucs voor ongezonde producten”, stelt de Consumentbond, “ondanks de aangescherpte regels waar de industrie mee schermt.”

Strategie tot verleiden

De organisatie zette voor haar magazine Beste Koop 10 strategieën op een rij, waarmee fabrikanten kinderen binnen én buiten de supermarkt proberen te verleiden.

Consumenten kunnen stemmen op het product dat in hun ogen het meest storende voorbeeld is van marketing gericht op kinderen. Het gaat deze maand om Liga Kinderbiscuit, Verkade Dora vanillekoekjes en Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek.

Liga Kinderbeschuit

Liga Kinderbiscuit werkt met blokken, treintjes en hobbelpaardjes op de verpakking, én een koekje in de vorm van een beertje. “Liga beweert dat het maagje van je kind 'nog te klein is om alle voedingsstoffen uit drie vaste hoofdmaaltijden te halen.' Maar geef je je kind een zakje kinderbiscuit met 2 koekjes, dan zit je al snel aan 120 kcal. Veel te veel voor een kindertussendoortje!”

Dora Vanillekoekjes

“Dora kijkt je kind met haar grote ogen, vriendelijk aan. Maar dat de koekjes veel suiker, vet en zout bevatten vertelt ze je niet. Verkade probeert nog wel een beetje de schijn op te houden door te zeggen dat koekjes niet te veel gegeten mogen worden.”

Sprookjesboom ontbijtkoek

De Sprookjesboom ontbijtkoek van Peijnenburg maakt gebruik van Efteling-figuurtjes en verzamelkaartjes. “Maar een Sprookjesboom ontbijtkoek bevat meer calorieën dan een plak van de 'volwassenvariant', gewone Peijnenburg ontbijtkoek. Jammer dat de Efteling zijn merknaam hiervoor leent!”

Stop kindermarketing

De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dit is een samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen.

Lees ook:

Lees ook
Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Vierde Nationale Suiker Challenge van start

Gisteren ging de vierde Nationale Suiker Challenge van start. Dit jaar proberen 50.000 Nederlanders een week lang geen producten te eten en te drinken met toegevoegde suikers.

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

Consumentenbond wil regels voor ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten

De Consumentenbond pleit voor richtlijnen om misleiding en onduidelijkheid tegen te gaan rondom de termen ‘natuurlijk’ en ‘puur’ op voedseletiketten. Er moeten helderen regels komen, net als in Frankrijk, Engeland en Ierland, luidt het verzoek.

Brits onderzoek: textuur heeft aantoonbaar, maar complex effect op hongergevoel

Brits onderzoek: textuur heeft aantoonbaar, maar complex effect op hongergevoel

Britse wetenschappers namen de resultaten van 29 bestaande artikelen samen. Over het algemeen bewijst het onderzoek dat vast en viskeus eten beter vult dan vloeibaar en weinig viskeus eten. Er zijn echter veel uitzonderingen en onderzoeken zonder significante conclusie, dus is er geen simpele of eenduidige conclusie te trekken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren