‘Zoethoudertje’ tegen kidsmarketing

De Consumentenbond start de verkiezing ‘Zoethoudertje van de maand’. Dit om te tonen dat fabrikanten volgens de bond 'kinderen nog steeds bedelven onder marketing voor ongezonde producten’. De eerste genomineerden zijn Liga Kinderbiscuit, Verkade Dora vanillekoekjes en Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek.

“Kinderen worden op slinkse wijze blootgesteld aan allerlei marketingtrucs voor ongezonde producten”, stelt de Consumentbond, “ondanks de aangescherpte regels waar de industrie mee schermt.”

Strategie tot verleiden

De organisatie zette voor haar magazine Beste Koop 10 strategieën op een rij, waarmee fabrikanten kinderen binnen én buiten de supermarkt proberen te verleiden.

Consumenten kunnen stemmen op het product dat in hun ogen het meest storende voorbeeld is van marketing gericht op kinderen. Het gaat deze maand om Liga Kinderbiscuit, Verkade Dora vanillekoekjes en Peijnenburg Sprookjesboom ontbijtkoek.

Liga Kinderbeschuit

Liga Kinderbiscuit werkt met blokken, treintjes en hobbelpaardjes op de verpakking, én een koekje in de vorm van een beertje. “Liga beweert dat het maagje van je kind 'nog te klein is om alle voedingsstoffen uit drie vaste hoofdmaaltijden te halen.' Maar geef je je kind een zakje kinderbiscuit met 2 koekjes, dan zit je al snel aan 120 kcal. Veel te veel voor een kindertussendoortje!”

Dora Vanillekoekjes

“Dora kijkt je kind met haar grote ogen, vriendelijk aan. Maar dat de koekjes veel suiker, vet en zout bevatten vertelt ze je niet. Verkade probeert nog wel een beetje de schijn op te houden door te zeggen dat koekjes niet te veel gegeten mogen worden.”

Sprookjesboom ontbijtkoek

De Sprookjesboom ontbijtkoek van Peijnenburg maakt gebruik van Efteling-figuurtjes en verzamelkaartjes. “Maar een Sprookjesboom ontbijtkoek bevat meer calorieën dan een plak van de 'volwassenvariant', gewone Peijnenburg ontbijtkoek. Jammer dat de Efteling zijn merknaam hiervoor leent!”

Stop kindermarketing

De Consumentenbond is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. Dit is een samenwerkingsverband dat de strijd aangaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen.

Lees ook:

Lees ook
FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

FrieslandCampina verliest beroep RCC over vanilevla zonder vanille

In vanillevla moet ook echt vanille zitten of er moet duidelijk op de verpakking staan dat het alleen om een (kunstmatig) smaakje gaat. Die uitspraak deed het College van Beroep van de Reclame Code Commissie (RCC) deze week. Dat is nogal wat: tachtig procent van vla met vanille bevat geen vanille maar smaakt er wel naar.  Het College van Beroep...

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Reclame Code Commissie noemt term ‘wild’ misleidend

Veel consumenten kiezen bij hun kerstdiner voor ‘wild’ vlees, maar niet iedereen weet dat het wild dat je in de supermarkt vindt gewoon van gefokte dieren kan komen. De Reclame Code Commissie heeft daarom geoordeeld dat de term misleidend is. Het oordeel is geveld naar aanleiding van een klacht van de stichting Konijn in Nood. De stichting...

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

De lekker duurzaam-campagne van AH en Unilever; wat ging er mis?

Het mag gezegd worden dat Unilever een van de food-multinationals is die het meest in duurzaamheid investeert. Het zou dan ook niet moeilijk moeten zijn voor dit bedrijf om een duurzaam imago te behouden. Toch moest directeur Duurzaamheid Anniek Mauser van Unilever afgelopen weekend in het consumentenprogramma Kassa verantwoording afleggen voor...

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren