Zoutgehalte van brood ligt wederom onder de wettelijke norm

zout-pixabay

Foto: Pixabay

Het zoutgehalte van brood van bakkerijen aangesloten bij de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) ligt onder de wettelijke norm. Dat blijkt uit de 2020 editie van de NVB Zoutmonitoring. "Hiermee leveren de industriële bakkers een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de jaarlijkse zoutinname van de Nederlandse bevolking."

Zoutreductie is een belangrijk punt voor de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB). In de bakkerijsector zijn bindende afspraken gemaakt om de hoeveelheid zout in brood te verminderen. En met succes. Op de website van de NVB staat te lezen dat de afgelopen 10 jaar het zoutgehalte in brood met 25 procent is teruggebracht.

Zoutreductie

Uit de zoutmonitor 2020 blijkt dat de gemiddelde toevoeging van zout op droge stof bij industriële bakkerijen is gedaald naar 1,59 procent. Dit komt overeen met 401 mg natrium per 100 gram brood en 1,00 gram zout per 100 gram brood. Hiermee zitten de bij de NVB aangesloten bakkerijen ruim onder de wettelijke norm van 1,8 procent droge stof.

In 2009 maakte de bakkerssector afspraken over zoutreductie in brood. Sindsdien vindt jaarlijks een grootschalige steekproef plaats. Deze monitoring wordt gedaan door Foodbase in opdracht van de bakkerijsector. Sinds 2015 is deze opdracht alleen vanuit de NVB gegeven. Uit deze twaalf steekproeven blijkt dat het zoutgehalte de afgelopen twaalf jaar van 25 procent is verminderd.

Ga voor meer informatie naar het bericht op de website van de Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB).

Lees ook
Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Seamore en BBROOD presenteren zeewierbrood

Zeewier heeft veel voordelen. Zo is het duurzaam en zit vol eiwit. Sinds 2015 maakt Willem Sodderland met Seamore alledaags eten van zeewier. De zeewieralternatieven voor pasta en bacon, worden inmiddels in acht landen. Recent lanceerde het bedrijf zeewierwraps. Carel Callenbach, hoofd productontwikkeling bij Seamore, had wat deeg over en besloot daar...

Stapsgewijs suiker reduceren

Stapsgewijs suiker reduceren

Kraft Heinz is al meer dan dertig jaar bezig met het reduceren van suiker en zout in haar producten. Lange tijd deed men dit enkel met kleine stapjes, om consumenten langzaam te laten wennen aan een nieuwe smaak. Voor een aantal klassiekers, iconische producten, geldt dit nog steeds. Daarnaast is een nieuwe strategie ontwikkeld, waarbij het suiker-...

Van praten over gezond eten, naar gezond doen

Het is helemaal niet moeilijk om mensen gezonder te laten eten. Je moet je er als levensmiddelenmaker of -verkoper verantwoordelijk voor voelen. Vervolgens met een flinke groep verkopende partijen nieuwe, mensen dienende doelen vaststellen. En tenslotte de overheid laten zorgen dat ook de achterblijvers het spel zo gaan spelen. Door Karlijn Remmers - Foodlog Dat spraken Rob Baan, Nederlands bekendste tuinder van het microgroentenbedrijf Koppert Cress, Drees-Peter van den Bosch (Willem & Drees/Beebox), Valerie van Schaick (Nestlé Nederland) en Said Belhassan (Albert Heijn) gisteren samen uit....