'Zoutreductie zet geen zoden aan de dijk'

De Consumentenbond roept de Tweede Kamer op de adviezen van de Wetenschappelijke Adviescommissie over zoutverlaging bindend te verklaren. De organisatie constateert dat de huidige zelfregulering voor zoutreductie geen zoden aan de dijk zet.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er grote zoutverschillen zijn tussen gelijksoortige supermarktproducten. Het onderzoek staat in de Consumentengids die 24 januari verschijnt.

De Consumentenbond onderzocht het zoutgehalte in 181 A-merk- en huismerkproducten van Albert Heijn, Aldi, Jumbo, Lidl en Plus. De verschillen tussen vergelijkbare producten zijn groot. De stamppot boerenkool met worst van Aldi bevat ruim twee keer zo veel zout (4,2 g) als die van Jumbo (1,9 g), het vegetarische gehakt van Lidl is per portie (1,7 g) bijna dubbel zo zout als dat van AH (0,9 g) en de maaltijdsaus zoetzuur van Knorr is per portie ruim vier keer zo zout (1,9 g) als de zoetzure saus van Uncle Ben’s (0,4 g).

Twee tot vier keer zo zout

"Hoe kan het dat het ene product twee tot vier keer zo zout is als een vergelijkbaar product? Fabrikanten komen altijd met smoezen als ’langlopend proces’, ‘smaakgewenning’ en ‘houdbaarheidsproblematiek’", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond: "Maar ons onderzoek laat zien dat een forse zoutreductie helemaal niet zo moeilijk is als fabrikanten ons willen laten geloven. Als de ene fabrikant het kan, waarom de andere dan niet?."

In 2014 lanceerde het Ministerie van Volksgezondheid samen met het bedrijfsleven het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. De Consumentenbond, de Hartstichting, de Nierstichting en de Nederlandse Hypertensie Vereniging bekritiseerden dit Akkoord en ook de Wetenschappelijke Adviescommissie (WAC) bestempelde de afspraken over zoutreductie binnen het Akkoord meermaals als zwak of matig ambitieus en stelde verdergaande plannen voor. Maar de stuurgroep van het Akkoord negeert volgens de Consumentenbond stelselmatig de adviezen van de WAC stelselmatig.

'Weinig ambitieus'

Combée meent dat het onderzoek bevestigt dat de plannen van het Akkoord weinig ambitieus zijn. "Zo voldoen nagenoeg alle braadworsten en alle kant-en-klare lasagne nu al aan de zoutnormen voor eind 2018 en eind 2019. Fabrikanten kunnen met zulke slappe normen de komende jaren rustig achterover leunen. Het is hoog tijd om de adviezen van de WAC bindend te maken zodat er echt stappen worden gezet in zoutreductie."

Lees ook:

 
Lees ook
Suikertax, zoutreductie en een clean label - jaaroverzicht 2016

Suikertax, zoutreductie en een clean label - jaaroverzicht 2016

In diverse landen werd de suikertax ingevoerd om consumenten aan te zetten tot een lagere suikerinname en de industrie te stimuleren producten gezonder te maken. Hoewel pressiegroepen soms de indruk wekken dat de voedingsmiddelenbedrijven de gezondheid van consumenten niet belangrijk vinden, zijn er in binnen- en buitenland veel initiatieven voor zout-...

Zoutarme lunch leidt niet tot compensatiegedrag

Consumenten die een lunch nuttigen met producten die minder zout bevatten, compenseren de lagere zoutinname niet in de loop van de dag. Dat blijkt uit onderzoek van Wageningen UR Food & Biobased Research, TNO en het RIVM. Dat betekent dat voedingsmiddelen met een verlaagd zoutgehalte daadwerkelijk kunnen bijdragen aan het verminderen van de dagelijkse zoutinname. De lunch van de proefpersonen bevatte gemiddeld 41 procent minder zout. Voor de deelnemers van de interventiegroep werden bijna alle producten van hun lunchbuffet vervangen door alternatieven die 29 tot 61 procent minder keukenzout...