Zuivel krijgt Beter Leven sterren

Ook zuivel- en kaasproducten krijgen het Beter Leven kenmerk van de Dierenbescherming. Begin 2016 zal bekend zijn aan welke dierenwelzijnseisen moet worden voldaan, om in aanmerking te komen voor het keurmerk op basis van één of meer sterren.

Dat meldt Dierenbescherming-directeur Frank Dales in Levensmiddelenkrant. De roep om deze certificering kwam volgens hem vanuit de zuivelsector zelf.

Daarmee komt het Beter Leven kenmerk behalve op verpakkingen van vlees en vleesproducten nu ook op zuivel en kaas.

Weidegang

Weidegang alleen betekent nog niet direct één ster. Het is wel belangrijk, maar er is meer, zoals goede condities in de stal, benadrukt hij.

Kaas is een ander verhaal, stelt Dales. “Producenten hebben geen gescheiden lijnen, zoals die er in slachthuizen bijvoorbeeld wel zijn. Dat vergt een investering waar de zuivelsector ook aan moet.”

Investeren

Zuivelaars als FrieslandCampina halen volgens hem de laatste tijd enorme winsten, dus is het in zijn ogen nu tijd voor hen om te investeren in dierenwelzijn.

Rond de jaarwisseling gaat de Dierenbescherming met de industrie en wetenschap om de tafel om criteria op te stellen voor diervriendelijke producten.

Zuivel en kaas met het Beter Leven kenmerk zullen wel iets duurder worden. Maar de consument wil best extra betalen voor goed eten, blijkt volgens Dales uit eigen onderzoek.

Lees ook:

EVMI achtergrond & analyse – Verduurzaming voeding (Premium)

Lees ook
Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Interview Remko Boom | Meer duurzaamheid kan ook betere producten betekenen

Het beschikken over voldoende voedsel van hoge kwaliteit zonder de aarde te veel uit te putten en te vervuilen, zal de komende decennia een van de grootste uitdagingen zijn in de voedingsmiddelenindustrie.

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

‘Lekker gewerkt, Campina’ | Duurzaam lijken, zodat je niet duurzaam hoeft te doen

Verpakkingen verduurzamen in rap tempo. Als je niet verduurzaamt, verlies je het van de “groene” verpakking van de concurrent in het schap. Maar écht verduurzamen is vaak lastig en nog vaker duur. Dus dan doen we toch gewoon alsof?

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Verstegen's Marianne van Keep ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’

Marianne van Keep, Chief Sustainability Officer bij Verstegen Spices & Sauces, kreeg 11 november de titel ‘MVO Manager van het jaar 2020/21’ toegekend tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Hilversum.