Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group_Samen tegen Voedselverspilling_PB

Zwanenberg Food Group heeft zich aangesloten als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling. Deze stichting zet zich in tegen voedselverspilling. Ook Zwanenberg Food Group draagt zijn steentje bij door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen.

Foto: Zwanenberg Food Group

“Wij verwerken veel verse groenten in onze soepen”, zegt Maarten Elsinga, CEO van Zwanenberg Nederland. “Wij maken ze vervolgens lang houdbaar door ze in het gesloten blik te verhitten en te conserveren. Daarmee blijven de ingrediënten buiten de koeling lang vers en voorkomen we enorm veel voedselverspilling.”

Voedselverspilling 

De Nederlandse consument verspilt jaarlijks ongeveer een kwart van zijn of haar voeding. De Stichting Samen Tegen Voedselverspilling wil dit veranderen. Elsinga: “De stichting Samen Tegen Voedselverspilling bundelt de krachten van bedrijven en publieke organisaties om samen te werken. De organisatie is zeer ambitieus: zij wil in 2030 50% van de totale voedselverspilling hebben gereduceerd, een duurzaam ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties. We hebben het in Nederland dan over 1 miljard kilo voedsel per jaar.”

Op 1 december sloot Zwanenberg zich aan bij deze stichting en is hiermee de honderdste stakeholder. Elsinga: “Dat doen wij omdat wij ervan overtuigd zijn dat onze houdbare producten belangrijk kunnen bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling. Ook lopen er op dit moment gesprekken met kwekers, groenteleveranciers en ‑verwerkers om van reststromen soepproducten te maken. Reststromen zijn producten die qua maat of kleur net iets afwijken van wat de consument wil. Daardoor eindigen deze producten vaak als veevoer of als biomassa, terwijl wij er juist heerlijke soep of saus van kunnen maken.”

Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 600 miljoen. Zwanenberg produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten. In de Benelux is de onderneming vooral bekend van de merken Kips (leverworst, paté, snacks, vega-producten), Huls (droge worst), Struik (knakworst, soepen, maaltijden) en Chicken Tonight (maaltijdsauzen). Zwanenberg Food Group heeft productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Samen Tegen Voedselverspilling

Binnen de stichting Samen Tegen Voedselverspilling komen alle belangrijke initiatieven en expertise voor een verspillingsvrij Nederland samen. Het doel is om voedselverspilling met de helft te verminderen in 2030 ten opzichte van 2015. Dragende organisaties van de stichting zijn Food Tech Brainport, Gemeente Meierijstad, Ministerie van LNV, Provincie Noord-Brabant, Rabobank, Voedingscentrum en Wageningen University & Research.

 

Lees ook
Avocadoscanner OneThird krijgt voucher tegen voedselverspilling

Avocadoscanner OneThird krijgt voucher tegen voedselverspilling

Nederlanders eten per jaar circa 38 kiloton avocado’s (bron: CBS). Volgens OneThird wordt jaarlijks circa 5.7 kiloton aan avocado’s verspild, voordat ze bij de consument terecht komen. Consumenten knijpen vaak in avocado’s om te checken of ze eetrijp zijn, waardoor het product sneller aan kwaliteit verliest. OneThird ontwikkelde een scanner om de rijpheid...

Verspillingsvrije Week daagt uit om aan de slag te gaan met voedselrestjes

Verspillingsvrije Week daagt uit om aan de slag te gaan met voedselrestjes

Een groot deel van de Nederlanders gooit liever geen voedselrestjes weg. Uit nieuw onderzoek van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Voedingscentrum onder ruim 1500 Nederlanders blijkt dat 9 op de 10 mensen het belangrijk vindt om restjes op te eten. Driekwart zegt dit altijd of meestal te doen, maar toch wordt een kwart van het voedsel...

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start met AH Overblijvers om 4,5 miljoen kilo voedsel te besparen

Albert Heijn start vanaf 5 september met AH Overblijvens-pakketten. Overblijvers zijn producten die aan het eind van de dag overblijven en een naderende houdbaarheidsdatum hebben of uit het assortiment gaan. Klanten van Albert Heijn kunnen deze pakketten via de app kopen.