Zwanenberg Food Group honderdste stakeholder Samen Tegen Voedselverspilling

Zwanenberg Food Group_Samen tegen Voedselverspilling_PB

Zwanenberg Food Group heeft zich aangesloten als stakeholder bij Samen Tegen Voedselverspilling. Deze stichting zet zich in tegen voedselverspilling. Ook Zwanenberg Food Group draagt zijn steentje bij door onder andere reststromen te verwerken tot soepen en sauzen.

Foto: Zwanenberg Food Group

“Wij verwerken veel verse groenten in onze soepen”, zegt Maarten Elsinga, CEO van Zwanenberg Nederland. “Wij maken ze vervolgens lang houdbaar door ze in het gesloten blik te verhitten en te conserveren. Daarmee blijven de ingrediënten buiten de koeling lang vers en voorkomen we enorm veel voedselverspilling.”

Voedselverspilling 

De Nederlandse consument verspilt jaarlijks ongeveer een kwart van zijn of haar voeding. De Stichting Samen Tegen Voedselverspilling wil dit veranderen. Elsinga: “De stichting Samen Tegen Voedselverspilling bundelt de krachten van bedrijven en publieke organisaties om samen te werken. De organisatie is zeer ambitieus: zij wil in 2030 50% van de totale voedselverspilling hebben gereduceerd, een duurzaam ontwikkelingsdoel van de Verenigde Naties. We hebben het in Nederland dan over 1 miljard kilo voedsel per jaar.”

Op 1 december sloot Zwanenberg zich aan bij deze stichting en is hiermee de honderdste stakeholder. Elsinga: “Dat doen wij omdat wij ervan overtuigd zijn dat onze houdbare producten belangrijk kunnen bijdragen aan het tegengaan van voedselverspilling. Ook lopen er op dit moment gesprekken met kwekers, groenteleveranciers en ‑verwerkers om van reststromen soepproducten te maken. Reststromen zijn producten die qua maat of kleur net iets afwijken van wat de consument wil. Daardoor eindigen deze producten vaak als veevoer of als biomassa, terwijl wij er juist heerlijke soep of saus van kunnen maken.”

Zwanenberg Food Group

Zwanenberg Food Group is een voedingsmiddelenconcern met 1.800 medewerkers en een omzet van circa € 600 miljoen. Zwanenberg produceert vleesconserven, snacks, soepen, sauzen, gemaksmaaltijden en vegetarische producten. In de Benelux is de onderneming vooral bekend van de merken Kips (leverworst, paté, snacks, vega-producten), Huls (droge worst), Struik (knakworst, soepen, maaltijden) en Chicken Tonight (maaltijdsauzen). Zwanenberg Food Group heeft productielocaties in Nederland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Samen Tegen Voedselverspilling

Binnen de stichting Samen Tegen Voedselverspilling komen alle belangrijke initiatieven en expertise voor een verspillingsvrij Nederland samen. Het doel is om voedselverspilling met de helft te verminderen in 2030 ten opzichte van 2015. Dragende organisaties van de stichting zijn Food Tech Brainport, Gemeente Meierijstad, Ministerie van LNV, Provincie Noord-Brabant, Rabobank, Voedingscentrum en Wageningen University & Research.

 

Lees ook
Technasium leerlingen ontwikkelen oplossingen tegen voedselverspilling

Technasium leerlingen ontwikkelen oplossingen tegen voedselverspilling

Ongeveer 370 derdejaars vwo-leerlingen van vijf Nederlandse Technasia deden mee aan het project 'Stop Voedselverspilling'. Hun opdracht? Een oplossing ontwikkelen voor het weggooien van voedsel. Tijdens de Floriade Expo in Almere werden op 17 mei de winnaars bekend gemaakt.

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

Gelderland start met programma om voedselaanbod te vergroenen

De provincie Gelderland start met het programma Gelderland van Morgen, waarmee de provincie het voedselaanbod wil vergroenen. Ondernemers kunnen met 50% subsidie deelnemen aan het programma.

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager meest duurzame merk volgens Sustainable Brand Index

De Vegetarische Slager is dit jaar uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland, naar aanleiding van een onderzoek onder Nederlandse consumenten dat jaarlijks wordt gehouden door de Sustainable Brand Index, een onafhankelijk merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Voor het eerst werd het merk aangewezen als Nederlandse winnaar in de categorie...