Zwitserse chocolatiers hebben last van de coronacrisis

Chocolade_Unsplash

Foto: Unsplash

Zwitserse chocolademakers verkochten de afgelopen maanden minder chocola. De vraag nam af door het sluiten van de horeca en de vermindering van het luchtverkeer vanwege de coronacrisis. Dat maakt brancheorganisatie Chocosuisse bekend.

De eerste acht maanden van 2020 verkochten de Zwitserse chocolademakers ruim 14 procent minder ten opzichte van 2019. Tussen mei en augustus was dit volgens de cijfers van Chocosuisse zelfs 21,5 procent. De coronacrisis speelt hier een belangrijke rol. Omdat restaurants en hotels moesten sluiten en het vliegverkeer afnam was er minder vraag naar chocola. 

In 2019 lag de Zwitserse chocoladeproductie op zo'n 200.000 ton. De omzet is jaarlijks gemiddeld 2 miljard euro. Zo'n 70 procent van de Zwitserse chocola is bestemd voor de export. Internationaal nam de vraag naar Zwitserse chocola af. Chocosuisse ziet voorlopig geen herstel in de internationale markt.

Ook in het eigen land nam de vraag naar Zwitserse chocolade af. Tegelijkertijd signaleert Chocosuisse een toename van de export van buitenlandse chocola. Dat komt volgens de Zwitserse brancheorganisarie door de hoge prijzen van grondstoffen vanwege het protectionisme van de Zwitserse regering.

Bron: Nu.nl

 

 

Lees ook
ING: Miljardenverschuiving van bestedingen aan eten en drinken door corona

ING: Miljardenverschuiving van bestedingen aan eten en drinken door corona

Door de coronapandemie zijn in Nederland de bestedingen aan eten en drinken verschoven. Uit onderzoek van het ING Economisch Bureau blijkt dat de uitgaven in de horeca daalden, terwijl deze in de supermarkt en speciaalzaken toenamen. Ook online nam een vlucht. De onderzoekers concluderen dat de afzetmarkt voor voedingsbedrijven structureel is veranderd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Boekrecensie: Ondernemen in crisistijd

Dat de coronacrisis alles behoorlijk in de war heeft geschopt mag duidelijk zijn, maar voor sommigen heeft deze crisis juist nieuwe inspiratie opgeleverd. Zoals auteur en ondernemer Femke Hogema, die in drie weken ‘Ondernemen in crisistijd’ schreef. Door haar jarenlange ervaring in de ondernemerswereld weet Hogema welke impact een crisis...

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederland 'ontkookt': steeds meer kant-en-klaar en thuisbezorgde maaltijden

Nederlanders, en dan met name volwassenen tussen 18 en 40 jaar, eten steeds vaker kant-en-klaar of thuisbezorgde maaltijden. Mensen ervaren tijdnood, hebben vaker geen zin om te koken, maar vinden gezond en lekker eten wel belangrijk.