Voorspellingsmodellen besparen tijd en geld

BEDRIJFSINFORMATIE | Het op de markt brengen van nieuwe vlees- en pluimveeproducten kost tijd en volgens veel verwerkers wordt er te veel aan validatietesten besteed.

Een product dat een Listeria-controle-interventie omvat, die ontwikkeld is om een houdbaarheid van 90 dagen te bereiken, zal minstens net zo lang duren om de microbiële testfase van productontwikkeling te voltooien. Vaak zijn er meerdere testiteraties nodig voor een optimale formulering. Het Corbion Listeria Control Model (CLCM) is een flexibele, gebruiksvriendelijke tool waarmee ontwikkelaars de groei van Listeria monocytogenes in bewerkte voedingsmiddelen nauwkeurig kunnen voorspellen op basis van de productformulering en andere factoren.

De CLCM maakt gebruik van onderzoeksgegevens die door Corbion zijn verzameld via specifiek ontworpen en gevalideerde Listeria challenge studies gedurende meer dan een decennium. Verwijzend naar die gegevens en rekening houdend met de belangrijkste productkenmerken en opslagomstandigheden, schat het model de microbiële uitgroei. Gebruikers voeren variabelen in zoals het vochtgehalte, de pH, het natrium- en kaliumgehalte, het nitrietgehalte en de wateractiviteit, evenals de opslagtemperatuur. Op basis van voorgestelde antimicrobiële oplossing en doseringsniveaus genereert de tool vervolgens gedetailleerde rapporten die de voorspelde Listeria-groei in het product in de loop van de tijd uitzetten. Als de voorspelde resultaten niet overeenkomen met de doelstellingen van de formulering, is het eenvoudig om de dosering aan te passen of de resultaten te onderzoeken die een ander antimicrobieel middel zou bereiken.

De waarde van voorspellingsmodellering

Grondigheid en nauwkeurigheid bij het formuleren en valideren van vlees- en gevogelteproducten om de voedselveiligheid te garanderen, zijn essentieel in de huidige markt. Concurrerend blijven dus ook.
Nieuwe producten sneller op de markt brengen kan het verschil maken tussen succes en een gemiste kans. Het verminderen van R&D-uitgaven kan het financiële concurrentievermogen alleen maar versterken. Gelukkig helpt de tool die Corbion haar klanten biedt om beide doelen te bereiken, terwijl ze zich richten op een effectieve oplossing om de veiligheid van de consument en het merk van de producent te waarborgen.

corbion.com/clcm
Linda Tomaselli • Marketing Manager
Linda.tomaselli@corbion.com
+31 183695203

Altijd op de hoogte blijven?