Hoe gezond is chocolade eigenlijk?

chocolade-pixabay-2

Vroeger werd chocolade als ongezond gezien. Je zou er dik van worden en veel teveel suikers binnenkrijgen. Dit is voor een groot gedeelte waar, maar kan wel wat genuanceerd worden. Tegenwoordig zijn wetenschappers het er wel over eens, dat bepaalde soorten chocolade juist positieve gezondheidseffecten hebben. Houdt dit nu in dat je onbeperkt chocolade kunt eten? Nee dat niet en fabrikanten mogen chocolade ook niet als ‘gezond’ aanprijzen. Maar heb je eens zin in chocolade, kies dan de juiste chocolade om je niet schuldig te hoeven voelen.

Alles draait om flavonoïden

Chocolade is het meest gezond als het nog niet bewerkt is tot repen die je in de winkel kunt verkrijgen. Cacaobonen en cacao bevatten namelijk veel antioxidanten die het lichaam nodig heeft. De belangrijkste antioxidanten in cacao zijn flavonoïden. Flavonoïden zijn gunstig voor hart- en bloedvaten en het helpen diabetes te voorkomen. Flavonoïden komen dus enkel voor in chocolade met cacao. Dat betekent dat witte chocolade afvalt. Pure chocolade bevat het meeste cacao. Wil je de meest gezonde soort chocolade eten, eet dan pure chocolade. Maar ook pure chocolade hoeft niet gezond te zijn. Bij het verwerken zullen veel flavonoïden weer uit de chocolade verdwijnen, dus ook het bereidingsproces van pure chocolade is belangrijk.

Rauwe chocolade is het gezondst

Pure en zo rauw mogelijke chocolade bevat de meeste flavonoïden en kan enige positieve effecten op de gezondheid hebben. Maar wat wordt bedoeld met rauw? Normaliter worden cacaobonen op zeer hoge temperaturen verhit. Hierdoor zal een groot gedeelte van de flavonoïden verloren gaan. Er worden suikers en vetten toegevoegd, waardoor er eigenlijk een ongezonde reep pure chocolade in de winkel ligt. Bij rauwe chocolade zijn de cacaobonen verhit op een temperatuur van maximaal 46 graden, waardoor de meeste flavonoïden behouden blijven. Ook worden er geen suikers toegevoegd. Neem altijd pure chocolade met een zo hoog mogelijk cacaogehalte. Een cacaogehalte van 85 procent is ideaal, maar als dit te bitter is, dan bevat een cacaogehalte van 70 procent nog steeds voldoende antioxidanten.

Maar hoe gezond rauwe chocolade ook zou zijn, het kan nooit onderdeel uitmaken van een gezond dieet. Sterker nog, wetenschappelijk is bewezen dat 10 gram rauwe chocolade voldoende is. Voor een goede gezondheid blijven groente, fruit en beweging het belangrijkste. Je kunt nog zo hard zorgverzekeringen vergelijken, geen enkele zorgverzekeraar zal een chocoladedieet vergoeden. Beter is het om bij zorgverzekeringen vergelijken te letten op welke gezonde behandelingen wel worden vergoed.

Er bestaat maar één soort echt gezonde chocolade

De voedselautoriteit EFSA (European Food Safety Authority) erkent chocolade niet als een gezond product, ook al gaat dit om pure en rauwe chocolade. Toch is er één uitzondering gemaakt. Dit gaat om Acticoa chocolade van het merk Callebaut. Dit zijn chocoladeparels van uiterst donkere chocolade, en dit chocoladeproduct heeft als eerste chocoladeproduct een gezondheidsclaim van de EFSA gekregen. Acticoa mag dus daadwerkelijk verkocht worden als gezonde chocolade. Deze chocolade heeft voldoende flavonoïden en heeft ook daadwerkelijk een positief effect op de bloedsomloop en de bloeddruk