Medewerkers op nummer één

eurofins-beeld-evmi3

De economie groeit. Dat betekent meer banen, maar er zijn niet altijd mensen om deze te vervullen. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen binnenkrijgt? En deze weet te behouden? Eurofins Food, Feed & Water Testing Netherlands doet het als volgt. 

HR manager Tom Groen zegt te merken dat het goed gaat met de economie. ‘Het gevolg is dat er minder mensen beschikbaar zijn per vacature. Vaak hebben de mensen die op sollicitatiegesprek komen, nog een aantal andere opties open. Werkzoekenden kunnen tegenwoordig meer factoren mee laten wegen bij de keuze van een nieuwe baan.’

Eurofins is al meer dan twintig jaar één van de snelst groeiende bedrijven ter wereld. ‘In zo’n dertig jaar tijd zijn we van vier naar zo’n 45 duizend medewerkers  gegroeid. We zijn wereldwijd marktleider in Testing for Life. Dankzij voortdurende technische innovatie en service dragen wij bij aan een gezonder leven en een veiliger milieu. Vandaag de dag zijn we marktleider in CRO services (Contract Research) in de milieu-, levensmiddelen-, farmaceutische-, cosmetische- en agrarische sector. Tevens horen wij bij de grote toonaangevende spelers in het testen van advanced materials, consumenten producten, genomics, klinisch en forensisch onderzoek.’

Recruteren

Tekorten zijn er volgens Groen vooral op het gebied van IT en technische functies. ‘Hiervoor is het lastig om snel de juiste mensen te vinden. Nadeel is dat beide vakgebieden specialistische opleidingen vergen, waardoor het opleiden en/of omscholen van mensen veel tijd kost. Desondanks zal het steeds belangrijker worden om hierop in te spelen. Daar zit ook direct de uitdaging.’

Met het vinden van analisten voor de verschillende labs heeft Eurofins relatief gezien minder moeite. ‘’We groeien heel hard als bedrijf. Onlangs is in Heerenveen een nieuw en hypermodern lab geopend. Mede doordat de lijntjes met lokale onderwijsinstellingen kort zijn, lukt het ons om onze vacatures binnen het lab goed in te vullen. In kwartaal 1 van 2019 hebben we 47 nieuwe medewerkers aangenomen. Compleet met stagiaires en trainees kom je op een aantal van 66 nieuwe mensen uit.’

Partnerships met bijvoorbeeld recruitmentpartijen helpen hierbij. ‘Dan gaat het om samenwerken met bureaus die niet alleen de klassieke werving en selectie uitvoeren, maar ook zorgen voor het versterken van je employer brand door op zoek te gaan naar mensen tijdens beurzen en open dagen van universiteiten, om de beste match te vinden. Op deze wijze helpen zij tevens bij het vergroten van onze naamsbekendheid binnen de arbeidsmarkt.’

Het bedrijf heeft veel verschillende afdelingen en functies, en een gemiddelde medewerker bestaat niet. Over welke eigenschappen een medewerker zeker moet beschikken? ‘Flexibiliteit, daadkracht en resultaatgerichtheid,’ somt Groen op. ‘Onze medewerkers hebben veelal met elkaar gemeen dat zij van uitdaging houden.’

labman-eurofins

Tevredenheid

Daartegenover staat de inzet van Eurofins om de medewerkerstevredenheid te verhogen. ‘We streven naar 8-8-100. Dat betekent een minimale score van een 8 voor medewerkerstevredenheid, een 8 voor klanttevredenheid en het 100 procent nakomen van afspraken. Medewerkers komen dus op de eerste plaats. Tevreden medewerkers zorgen uiteindelijk ook voor klanttevredenheid en voor betrouwbaarheid als het gaat om het nakomen van afspraken. We meten de medewerkerstevredenheid regelmatig en organiseren geregeld events voor medewerkers. Zo hebben we bijvoorbeeld in het weekend van 14 april 2019 met een team van collega’s meegedaan aan de IJsselloop.’

Bij Eurofins wordt gekeken naar wie men is, wat men kan en waar zijn of haar ambities liggen. ‘We steunen medewerkers in het richting geven aan hun carrière en het zelfstandig nemen van beslissingen. En vanzelfsprekend belonen we successen!’

Essentieel voor de medewerkerstevredenheid is de direct leidinggevende. ‘Goed leiderschap is één van de key elementen voor tevreden werknemers. Onze leiders staan in direct contact met al onze mensen. Daarom bieden we alle leidinggevenden handvatten aan in de vorm van een intensief leiderschapsprogramma. We leren hen hoe ze leiding kunnen geven en hoe ze de 8-8-100 doelstelling kunnen behalen. Dit leiderschapsprogramma is één van onze belangrijkste acties dit jaar waarmee we gaan zorgen voor tevreden medewerkers. Daarnaast geldt dat, ook al zijn we een wereldwijd bedrijf, we de verantwoordelijkheid zo laag mogelijk leggen. Verantwoordelijkheid ligt zoveel mogelijk daar waar de informatie is. Het zorgt voor een efficiëntere business en een groter werkplezier en voldoening onder de medewerkers.’

Toenemende personeelsbehoefte

Ook voor de komende jaren voorziet Eurofins een groei aan activiteiten en dus een toenemende behoefte aan personeel. ‘Het uitvoeren van testen blijft onderdeel van Eurofins’ activiteiten. Dat is nog steeds onze core business. Maar daarnaast wordt onze dienstverlening uitgebreid. Met het uitbreiden van onze dienstverlening naar klanten, neemt de behoefte en diversiteit van personeel toe. Ons team krijgt daarmee een iets andere samenstelling,’ aldus directeur Dennis Wetjens.

‘We hebben getalenteerde mensen in dienst, die we een fijne werkomgeving willen bieden. We willen de aantrekkingskracht van Eurofins versterken door onze naamsbekendheid in  de arbeidsmarkt te vergroten. Alles begint echter met een goede aansluiting op onze markt. Wij hebben goed gekeken naar ons werkterrein en welke uitdagingen op ons en de markt afkomen. Met onze visie en strategie komen we hieraan tegemoet. We doen werk wat er toe doet: Eurofins zorgt namelijk voor de voedsel- en waterveiligheid van Nederland. Dat motiveert en geeft energie.’

 

kader Food and Feed Testing

Eurofins Food, Feed & Water Testing