Zo kunnen we blijven excelleren

ktba

BEDRIJFSINFORMATIE | KTBA is jarig en bestaat in Nederland nu 25 jaar en in België 10 jaar. Dit is een mijlpaal in de boeiende geschiedenis die KTBA rijk is. Jeroen Sleenhoff (CEO) blikt met trots terug, staat even stil en kijkt enthousiast vooruit: ‘Onze klanten geven ons de voeding om te kunnen blijven excelleren.’ 

Hoe hebben de diensten bij KTBA zich door de jaren heen ontwikkeld?
‘In de afgelopen tijd is heel wat wetgeving veranderd. De wetgeving van nu is niet meer te vergelijken met die van 25 jaar geleden. KTBA heeft daar zeker aan bijgedragen. Lag onze focus voorheen vooral op outsourcing en het helpen van kwaliteitsmanagers met kwaliteitssystemen, anno nu zijn we geëvolueerd naar high-end consultancy. We geven strategisch advies aan kleine en grote namen op het vlak van kwaliteitszorg én over de aan te bevelen koers voor de toekomst. Los van onze dienstverleningen zoals Business Assurance en Sustainibility zijn we een organisatie die vooruit kijkt. Dit blijkt een grote kracht van ons. Wij weten met welke ontwikkelingen onze klanten in de toekomst te maken zullen krijgen en kunnen daar vroegtijdig op anticiperen. 25 jaar geleden was de wereld heel wat simpeler. Toen gingen de discussies over het wel of niet dragen van een haarnetje op de productievloer. Over het wel of niet mogen roken. Tegenwoordig gaat de discussie over duurzaam produceren in een wereld die dat nodig heeft.’

Wat merken jullie klanten van jullie groei?
‘Dat ze altijd up-to-date zijn en op de hoogte worden gehouden van de ontwikkelingen in de toekomst. Onze klanten hebben aan ons een maatje, een sparringpartner. We kijken met hen mee en we leven met hen mee. Maar vergeet niet dat wij ook erg veel van onze klanten leren. Wat heet, zij geven ons alle voeding, toepasselijke term in deze branche, om te kunnen blijven excelleren.’

‘We zijn intussen uitgegroeid tot een internationale organisatie, actief in 27 landen wereldwijd en in meer dan 100 laboratoria. Wereldwijd vinden dus onze consultancy diensten, trainingen en audits plaats. Elk land heeft één duidelijk aanspreekpunt. Ondanks dat we over vele grenzen heen kijken, zijn de lijntjes fantastisch kort. Wereldwijd worden onze innovatieve ideeën gekopieerd. Mérieux NutriScience, ons Frans moederbedrijf, laat ons als organisatie zijnde heel vrij en dat is ten gunste van onze klanten. Wij hebben alle ruimte om ons te focussen op de klantbehoefte. Daar passen wij onze dienstverlening op aan. Onze klanten vertellen ons wat ze nodig hebben, niet andersom.’

Hoe ziet de toekomst voor KTBA eruit?
‘We zijn in staat de markt steeds beter te begrijpen en kunnen de kleine en grote ondernemers de hulp bieden die zij nodig hebben in een steeds grotere kwaliteitswereld. De klant en KTBA gaan samen op. Ik herinner me een klant die 25 jaar geleden begon in een garagebox en nu twee grote succesvolle fabrieken heeft. We zijn trots dat we nog steeds zijn adviseur mogen zijn. Verder zal de toekomst internationaal zijn en meer gericht op duurzaamheid. Denk aan duurzaam produceren in de vorm van het reduceren van plastic, CO2 en andere milieuvervuilende verpakkingen. Daarin blijven we ons specialiseren. Ook op dit vlak zijn er mooie ontwikkelingen gaande die we binnenkort uiteraard ook met onze klanten zullen delen.’